Distans träningstävling

 
Igår Var jag och Filur iväg på en träningstävling i distans! Den var mest gjord för att lära funktionärerna hur det går till och vad de skall göra på en riktig distanstävling.
 
Först fick vi linte information om hur allt gick till på en tävling. Sen började det med en veterinärbesiktning med pulsmätning inan start och visa upp hästen i skritt och trav. Då skulle hästen vara helt utan utrustning och benskydd. Endast träns.
 
Sen var det start och oj vad Filur var taggad och pigg redan innan starten i ridhuset där vi värmde upp lite. Han fick ändå ingen havre dagen innan. Eftersom det bara var en lugn pröva på så skrittade vi alla iväg i starten. Sen red man en snitzlad bana i valfritt tempo. Jag och F höll ihop och alla låg i en rätt jämn klunga. Både F´s pålle och filur blev rätt taggade när de nadra kom en bit ifrån oss. Första travsträckan började Filur busa lite och gjorde några små bocksprång, men det var inga problem.
 
Sen var tillbaka till veterinärbesiktning igen, man hade 10 min obligatorik vila och man fick själv bestämma när man ville visa upp hästen och be om pulsmätning. Det är även där det blir lite tävling. För Hästens puls fick inte vara över 60 och då gäller det även att veta på ett ungefär hur fort pulsen går ned på sin häst och i hur bra kondition den är. Nu red vi ju så kort och lugnt så det var inga problem. Så det var bara att slänga av alla grejer och visa upp hästen och ta puls igen.
 
Sen på med alla grejer igen och iväg igen. På andra varvet låg jag och F för oss själva. Men när vi red iväg kom de första hästarna tillbaka och oj vad Filur visade upp sig som värsta hingsten! Upp med svansen och huvudet i vädret och bara flög i traven ovh svävade runt. Haha. Lillkillen. Sen fortsatte jag och F iaf. Red om en tjej och jag tänkte då lägga mig i galopp bakom F. Meen då blev Filur lite glad och började bocka. Så några språng satt jag kvar och sen flög jag av!! Rakt i en snöhög som tur var. Landade riktigt bra. Och Filur stod kvar som tur var. Upp igen och fortsätta, men i trav.
 
Sen tillbaka igen och av med allt och sen visa upp hästen och ta puls igen. Jag bad om att ta pulsen på Filur nästan direkt när vi kom tillbaka för att se hur hög den var då. Tänkte att det kunde vara rätt spännande. Då låg den på 48.
 
Sen kan man ju även säga att mycket av pulsen beror även på hur hästen tar all och har i huvudet. För blir hästen stressad även om den inte är trött så är pulsen hög. Så det gäller ju även att ha en cool häst med ett bra temperament.
 
Gott med mat var det när han kom hem igen
 
Har inget kort på vårt "kort" som vi fick med puls tid och namn och allt. Men jag skall leta reda på det :) Vi blev även inbjudna på distanstävling nästa helg 3 mil. Njaah tack. Så det hoppar vi över. Även om jag faktiskt både varit med på en sån långritt med både Indie och Cinnamon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0