Måndagens hoppträning

Lite smått deprimerad i böran av lektiionen när alla får beröm av tränaren av bra saker de gör i ridningen, förrutom jag. Efter att jag och Filur älgat oss runt i ridhuset i nåon sorts uppvärmning var dte dags för lite cavaletti bommar. Jag vet inte om det bara är jag, men har fått för mig att avståndet alltid är för litet för Filur. Visst det skall gå. Men, då måste jag lyckas rida ihop honom i en bra form så att han kan samla sig och gå bra. På hoppträningarna brukar det gå..sådär. Snarare knappt alls faktiskt. Men det var inte lika hemskt som sist vi hade cavalettibommar. 
Nu flyttade och höjde och sänkte ridläraren bommarna varje gång efter att vi ridit dem en gång så att det var nytt varje gång. Det tyckte jag var bra. 
 
Efter dte blev det lite travhopp, måste faktiskt säga att det går bättre och bätre med travhoppningen, det fungerade inte allt förrut. Men nu så känns det som att vi faktiskt är påväg. Efter det var det sen i galopp. tre stycken hinder, måste säga att Filur faktiskt hoppade jättebra och hade bra fart jämfört med hur det brukar vara. Fick dock bakläxa när det gäller mina händer och eftergiften. Jag ger det liksom ett steg för tidigt och sen när han väl hoppat drar jag honom i munnen.. Mindre bra. Så fick köra några extra varv för att träna på det men fick verkligen inte till det något vidare. Bara att träna på! Tur att han är snäll som hoppar ändå!
 
Jag tror att det beror lite på att jag inte riktigt llita på om han kommer att hoppa eller inte. Eftersom han stannat så många gånger med mig. Men hoppade gjorde han och bra hoppade han också när det kom upp på lite högre höjder. Högre lär han kunna hoppa bara jag lyckas lära mig att rida ihop honom så att han kan trampa under sig i galoppen och få lite mer kraft från bakdelen. Träning och åter träning. Så i slutet av lektionen kändes det ganska lovande ändå.
Bild från nåt annat tilfälle
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0