Hoppning & Dressyr

Börjar verkligen bli riktigt kass på att hålla igång här. Vill ju kunna gå tillbaka och kolla hur det gått för mig och Filur men det går ju sådär om jag aldrig skriver nåt!
 
i måndags. Hoppträning för första gången på år och dagar kändes det som. Lite uppvärmning runt fyrkantsspåret med några voltar här och där. Temat för dagen var form och tempo. Min och Filurs absoluta svagheter. Men jag blev faktiskt förvånad! Kände att det gick lättare än någonsin att få honom att gå i hyffsad form och rätt bra fart framåt! Till och med i galoppen var det nästan godtagbart och han gick nästan, nästan i form. Iallafall stundtals. Äntligen kändes det som att all egen ridning utan sällskap gett resultat. Var även i ridhuset förra fredagen och harvade runt.
 
Men sen kom ridläraren och tog ned mig på jorden igen. Hon tyckte att jag borde prova en gramantygel på Filur. Inte i hoppningen utan vid banridning nån gång ibland och se vad som händer, hur han går på det. För att jag helt enkelt inte orkar rida ihop honom. Visserligen var jag helt slut och dränkt i svett efter endast framridningen och ville lägga mig ned och självdö men ändå. Sätta gramanen mellan frambenen på honom. Men jag vet inte. Jag är inte jätteför att rida med hjälptyglar när man inte har kunskapen. Men man kan ju förståss inte få kunskap utan att prova men ändå. Mina första funderingar var väl inte så jättepositiv till idén. Även ridläraren sa att hon var emot graman. Får fortsätta klura lite på detdär men tror inte att det blir något av med det. 
 
Resten av lektionen bestod av två hinter och cavalettibommar. All fokus var på tempot emellan alla hinder och att rida hästen i bra fin form. Resultatet för mig och Filur var väl att han halvklev över hindrena då det var så låga och rensade ned alla cavalettibommar så att de låg som ett plockepinn varje gång vi ridit där. Okej inte riktigt varje gång men vi snubblade oss över cavallettin lite halvhjärtat. Ingen vidare uppvisning alltså... 
 
När lektionen sen gick mot sitt slut hade Filur lagom kommit igång...
 
Jag vet inte, han känns så otroligt stor och tung och trög på träningarna ännu. Efter en timme börjar det bli lite fart. Kan vara så tråkigt och jobbigt ibland.
 
 
 
 
Dressyrträningen dagen efter gick däremot bättre. Fick den härliga tiden att rida 21.00-21.45. Jättekul när det tar en halvtimme med transport till ridhuset och sen även en halvtimme från stallet hem sen också... 
 
Men åter till dressyren. Tycker att det går bättre och bättre med den egna uppvärmningen, trots min absolut kassa inspiration och motivation till att göra något i ridhuset utan en tränare som skriker åt mig vad jag skall göra. När lektionen väl började så höll vi oss till vår trogna volt i början. Sen fick det bli serpentinvågar längs med hela ridhuset ett par gånger. Vi försöker sakta men säkert ta oss ur vår volt för att få samma stabilitet och form i rörelser och ridning utanför volten nu. Men ännu är det lite ostabil och vingligt och inte direkt de vackraste serpentinerna man sett. 
 
Fortsatte lite på volten och jobbade mycket på farten och bjudningen framåt som är vårt mål med dressyrträningarna varje gång. Även formen. Försöka få lite fart i de där bakbena och få dem under sig ordenligt. Gick faktiskt rätt bra! Även galoppen gick hyffsat. 
 
Otto sa till och med i slutet att det var jättestor skillnad idag och att denhär lektionen var den bästa jag någonsin ridit. Vet inte om jag riktigt håller med då jag var lite nere i början och otaggad för att det gått dåligt dagen innan.
 
Jag och Otto pratade även om gramantygel på Filur och han trodde att det inte skulle fungera på honom, eller snarare inte passa honom. Han trodde att det mer skulle bli som en en starkare handbroms på honom. Även att han inte tyckte att man skulle rida med graman om man inte har kunskapen. Sen frågade han om jag inte skulle prova sporrar på honom (har aldrig ridit dressyr med sporrar) Men eftersom jag inte tycker att det blir någon märkart större skillnad på honom så skulle vi strunta i det. Vi pratade även lite hoppning, han frågade om jag ridit serpentiner, ridhus och voltar hela veckan på ridbana och gjort min läxa och jag sa att vi försökt skutta oss runt inne i Visby utan några större framgångar i torsdags.
 
Han sa som han sagt till mig så många gånger tidigare att det inte är någon idé förrens han går bra i dressyren, har respekt för mig och lyssnar på mina hjälper framåt. Sen sa han även att Filur kanske kan hoppa, han vet inte, förmodligen inge högre höjder och att jag behöver ju faktiskt inte hoppa över huvud taget.
 
Och där var man nere på jorden igen..

Kommentarer
Postat av: Josefin

Jag har ridit Filur en del på graman förut, och det funkar bra så länge man lyckas hålla drivet. Om du vill testa kan du ju göra det hemma hos mej nån gång, om vi har lektion eller i skogen.

Svar: Ja vi skulle ju kunna prova det hemma på din ridbana nån gång.
Mikaela Lind

2014-05-13 @ 07:47:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0