Det flyter på bättre och bättre

Tycker att jag se senaste två veckorna börjat komma igång lite mer med Filur. Hade en ridlektion för 3 veckor sedan för Otto, med min nya dressyrsadel. Som dessutom fick mycket väl godkänt på passform och storlek till mig och Filur. Wiie! Hade blivit riktigt ledsen annars. Men den lektionen gick inte sådär tipp topp. Det var endast andra gången jag red i sadeln och jag kände mig inte alls bekväm i den förrens i slutet. Efter ca en halvtimmes slit så gick Filur hyffsat bra den sista kvarten men oj vad jobbigt det var. Inte allt för konstigt eftersom han stått så länge innan. 
 
Har ridit ut mycket själv de senaste veckorna för att kunna jobba honom i det tempot och på det sättet jag vill istället för att försöka haka på de andra. Det har faktiskt resulterar i några riktigt bra rundor ute i skogen! Har en kort slinga på en åkerväg som Han har gått så otroligt bra på de senaste gångerna. Det finns hopp!
 
 
Dressyrträningen i tisdags var nästan som en dans på rosor! Valde faktiskt den här gången att rida utan säkerhetsväst då jag tyckte att den slog i dressyrsadeln så mycket sist då den är så mycket djupare än hoppsadeln. Jag som alltid använder säkerhetsväst annars! Lite motvilligt måste jag väl säga att det faktiskt var mycket skönare och kändes bättre. Så velar lite om jag skall fortsätta utan väst på dressyrträningarna inomhus för Otto framöver. Det enda jag är rädd för är att jag kommer känna mig obekväm med västen senare. Får fundera på det lite mer.
 
Åter till träningen så gick Filur nästan bra ända från början. Till och med när jag värmde upp honom själv. Då skall jag tillägga att jag är den mest omotiverade person som finns när det gäller ridhus och uppvärmning. Känner mig helt lost. Samma sak när det gäller att rida i ridhus/ridbana själv. Men som sagt  den egna uppvärmningen var nästan acceptabel den här gången. Resten av lektionen kändes som en dans. Jobbade mycket på volt som vi oftast gör. Fick honom att gå framåt riktigt, riktigt bra! Trodde inte ens att han kunde trava så fort! Galoppen satt bra den med. Fick ihop honom i en bra form med mycket fart framåt. Jag tycker ännu det känns vingligt och lite ostabilt när vi beger oss utanför våra volter men förhoppningsvis så kommer det snart. 
 
Under en period så hade jag ett hallelujah moment när han bara flög fram i traven och jag satt där som ett fån med världens leende. Otto sa även en gång under passet "Fortsätt några varv till om du orkar, annars skritta" och det kändes som att jag skulle kunna hålla på hur länge som helst! Var nästan inte så att jag blev trött alls under lektionen, annars brukar det vara värre än ett gympass med Filur när det inte fungerar. 
 
Efter en längre skrittpaus och vi skulle börja trava igång igen var det dock lite krångel och trögstartat men tillslut blev det hyffsat. Då kom även en annan dam in i ridhuset som skulle rida efter mig. Fick beröm av henne att hon tyckte att vi utveklats mycket sedan sist hon såg oss i februari. Får hoppas på att det fortsätter på samma sätt och att det inte bara var en engångsgrej med en så lyckad lektion. Börjar tycka om min dressyrsadeln nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0