Provridit häst

Ja, idag har jag faktiskt vart och provridat en häst. Inte åt  mig men åt en i stallet. En 11årig travarherre. Väldigt snäll och stabil i psyket och vid skötseln. Har inget emot travare, men gillade inte honom i ridningen tyvärr, han kändes lite låst i kroppen på något sätt och drog sig hela tiden åt höger med bogen. Väldigt känslig för skänklarna och fin i munnen. Men forstod honom inte riktigt i ridningen med takt och rytm och hur han egentligen var i psyket i ridningen. Svårt att rida på det hårda underlaget också. Jag tyckte tyvärr inte att han var tipptopp. Men får se vad C bestämmer sig för. Kul att få vara stuntman och hoppa upp på provridningar igen.
 
Förstår inte riktigt det där med provridningar och hästägare ibland. När jag provrider en häst vill jag själv gärna se ägaren eller en annan ryttare rida hästen först, för att se hur hästen går osv och är i psyket. Men på de flesta av alla provridningar jag varit på har ägarna själva sagt att "JA, den här hästen är så lugn och snäll" men när jag ber dem sitta upp först så säger de väldigt ofta Nej? Det har vart allt ifrån "Nej jag sätter mig inte på dendär hästen, han har inte blivit riden på 6 månader" "Nej jag har lite ryggskott" Nej jag har inte ridit på 3år" "Nej jag har inga ridkläder/ridstövlar/skor med klack på mig idag". Jag förstår det inte riktigt, är hästen så lugn och snäll så spelar det väl ingen roll om man har klack eller inte på skorna? Jag vet inte om det är jag som har haft otur eller om det allmänt är så på många provridningar. Jag har lyckats med att kliva ned i diken, bockat med unghästar, blivit avsläng och både det ena och det andra. Har även en vän som aldrig ramlat av/blivit avslängd så ofta som när hon var ute och provred hästar. 
Med Filur var det dock inga problem med det på provridningen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0