Ottoträning

När jag kom till ridhuset igår fick jag lite smått panik då det var helt mörkt i ridhuset och INGEN var där förutom vaktmästaren. Då hade jag lektion nr 2 för Otto, alltså det skulle vara en innan. 5 i tre gick jag in i ridhuset och började skritta Filur och jag hade lektion vid klockan tre. Men runt 15.00 så kom Otto, tydligen hade träningen innan blivit inställd...
 
Det började med att jag fick berätta lite om Filur medans han satte på honom gjord och tömmar. Sen tömkörde Otto honom  och "kände" lite på honom för att se hur han var, lyssnade, reagerade och hur han gick osv.
 
Han tyckte att Filur inte var segare eller trögare än någon annan häst. Man skulle bara säga till honom vad man vill och sen gör han det. Sen har jag låtit Filur gå på halvfart genom livet så är det inte så konstigt att han hellre väljer det än att få jobba på lite mer framåt. Han sa också att han tyckte att det var bättre att man fick rida en  häst framåt än att hela tiden få hålla tillbaka. Jag är lite tveksam på den fronten men det kanske ligger något i det.
 
Han sa även att det syntes att Filur fått gjort lite i sitt liv, han kunde gå i form, han förstod hjälper och han var utbildad. Han sa även som många andra att han tyckte att Filur verkade som en väldigt klok häst. Jag skulle även ta på honom nosremmen (som ännu inte åkt på efter tränsputsningen) samt göra fler hål i nosgrimman då den var för lös. För tydligen håller Filur på och mecklar med tungan och lägger den över bettet och blir ofokuserad genom att hålla på med munnen.
 
 
Efter 30 min tömkörning. Var det dags för 30 min ridning för mig. Fick rida lite på volter och 8or i skritt, trav och galopp. Medans han förklarade lite för mig vad jag skulle tänka på och hur jag skulle göra och vad jag skulle tänka på. Kom tillslut in i ett fint flyt där Filur var mjuk och fin i munnen och jag kunde vara lätt i handen samtidigt som han trampade på och gick framåt.
 
Jag är riktigt nöjd med träningen och tyckte den var givande. Känner att jag fått några pushande puffar framåt och är mer taggad än någonsin.
 
Otto sa även att han jag och Filur kommer ha roligt tillsammans och kommer att passa jättebra ihop speciellt när vi kommer in i det där fina flytet som vi stundtals gör just nu. Det kändes skönt att höra då det enda jag fått höra nu på sista tiden är att han är så stor och för stark för mig, och att jag är så liten och klen. Men nu känns det bra igen för det går faktiskt och vi fick till den där fina känslan stundtals som vi skall jobba fram mer och mer!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0