Stora lastbilar och stenar

Jag hade egentligen tänkt berätta att ridturen idag gick väldigt bra. Men sen började jag fundera och tror inte att jag kan placera den i kategorin bra trots allt. Tog en uteritt på 1,5h helt själv. För att komma till den finaste skogen måste man korsa en av Gotlands mest trafikerade 80 väg. Det brukar inte vara några problem då Filur är väldigt trafikvan..Men idag på hemvägen, när vi då skulle rida de 10m som man måste göra på stora vägen kom en stor lastbil bakifrån i väldigt hög fart. Jag funderade då på att låta Filur gå ned på ena vägkanten ned på en åker. Är dock en kanska brant och hög lutning från vägen. Men flyttade honom lite ändå, samtidigt som han då fick se lastbilen komma bakifrån i en jäkla fart så att han blev rädd. Började galoppera på stället och var nästan påväg mitt ut framför lastbilen då man måste korsta vägen för att komma hem, och hem var det nog han ville just i den stunden. Men lyckades hålla in honom, snäll som han är så lyssnar han på en. Men det var riktigt läskigt. Kan säga att det hade varit perfekt timing om Filur skulle ha sprungit över så hade vi blivit knockade av den stora lastbilen. Så det var faktiskt riktigt läskigt. Hoppas att han fick sig en tankeställare att det inte räcker med att sakta ned till 70 och flytta sig en halvmeter in i körbanan och fortsätta när man skall köra förbi en häst.
 
Kom att tänka på alla andra händelser med de hästar jag haft som varit mindra trafikvana. Så skönt att Filur är så pass stabil som han är i trafik. Med undantag från idag då. 1 gång på ca 1 år, det kan man acceptera.
 
Inte nog med det. Red på ett gammal järnväg som är perfekt för galopp och tränade på övergångar mellan trav och galopp. Nästan i slutet såg jag en sten och en grövre pinne ligga mitt i vägen. Jag tänkte att Filur förmodligen skulle bli rädda för det och satte mig stabilt och var förberädd med fortsatte i galopp ändå. Och ja, mycket väl stannade han, men aningens tidigare än jag var berädd på så jag flög av honom och landade på ena armen axeln! Vad är dethär, innan Filur hade jag sammanlagt ramlat av ca 4 gånger på 10 år! Jag tror att jag nu har blivit avbockad/avslängd och idag ramlat av Filur ca 5-6 gånger. Börjar nästa blir lite pinsamt dethär.
 
Annas så gick ridturen bra iallafall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0