Hela veckan lång

Måndag- Åkte iväg med Filur hem till gamla matte Josefin. Han longerades och kollades att han inte längre var halt. Sen körde vi ett hästbyte. Hon red Filur och jag red hennes gigantiska galning. Som faktiskt skötte sig fint :) Kul att prova på att rida nån annan häst som man inte ridit tidigare.
 
 
Det blev även en klippning för Filur så nu är han fin inför vintern. Han var såå duktig! Brydde sig inte alls om klippmaskinen trots att den lät väldigt högt och vi klippte honom i ansiktet. Jag har hittat ett riktigt kap jag ;)
Tisdag- Red ut en kort tur med C i stallet hemma, liten lugn runda. Och i stort sett bara snurrade runt i skogen lite. 
Onsdag- Red ut en längre tur med C, 8km mätte vi upp. Lite mer fart. Jobbade med Filur ganska mycket, inte springa iväg och massor av galoppfattningar och övergångar trav-galopp. 
 
Var även iväg med lilla Blanka till Visby och målade henne prickig och följde med C till hennes jobb på ett dagis. Hon var utklädd till Pippi och Blanka Lilla Gubben. Verkade vara riktigt lyckat hos barnen och av alla historier man fick höre efteråt. Riktigt kul! 
 
 
 
Torsdag- Tog en tur på Filur och red ut själv. Den rundan som han alltid bråkat med mig massor på. Men de 2 senaste gångarna har det gått hur bra som helst. Det gick bra även denhär gången. Han var lite pigg och blev lite tiddig. Men inget försök till bus och bock. Tror inte att han gör sån när han är själv har jag fått för mig. 
 
Däremot var det en jäkla massa vägarbete överallt! Red förbi sammanlagt 19 skyltar, 4 vagnar, baracker och lite allt möjligt.
 
 
Efter ridturen som jag var helnöjd med, så kom bästa Sofie, som aldrig ridit förrut och ville prova rida. Velade fram och tillbaka på om jag vågade slänga upp henne på Filur eller inte. Ifall han skulle få för sig att busa. Men eftersom han var så lugn så testade jag. Hon fick skritta lite ute med honom och jag förklarade lite snabbt grunderna. Sen tog jag Filur i longerlina på ridbanan och Sofie fick testa trava och galoppera och det gick så bra! Hon och Filur var så duktiga. Helt otroligt vad bra Filur lyssnar på en när man longerar honom.

Räckte med att säga galopp så galopperade han. Sen fick hon skritta av honom och vi gick en promenad och fotade lite. Jäkla snygghäst!
Fler biler på Sofie och Filur kommer. FOtade massor av fina bilder :D
 
Fredag- Vilodag för Filur och Josefin var förbi och hälsade på honom.
Lördag- En längre tur med 3 andra från stallet. Han var lite galen och bockade sig igenom halva ridturen bakom alla häster. Kände dock att jag hade bra kontroll så det fick gå. Lycklig häst om man säger som så. Rolig ridtur trots att han busade omkring rätt mycket uppe i skogen. OCh stannade på ett litet nedfallet träd som jag tänkte att vi skulle hoppa över.
 
På hemvägen var han däremot finfin och vi lyckades till och med göra några hyffsade skänkelvikningar.
Söndag- En lugnare tur med mycket trav. Han fick för sig något i början och vägrade gå framåt och backade och tvärnitade när vi skulle trava. Men tillslut så gick det bra. Red ut med A och låg både först och sist på några galoppsträckor och det gick hur bra som helst. Inte ett enda försök till bus och bock.
 
Imorgon blir det hoppträning för första gången på hur länge som helst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0