2h skritt, men ut kom vi

Jag blir så trött på det här trååk vädret! Det han precis bli ljust ute när jag och F red iväg. Timing ;) Meen, sen blev det ungefär 1 1/2 timme promenad med hästarna, jäkla is! och kanske 30 min på hästryggen. Men som sagt dom fick komma ut iallafall. Vi hittade en åker som var hyffsat mjuk som vi kundre trava runt lite på men så mycker mer än det blev det inte. Dö is dö!
 
Kom hem igen vid kanske 10.00 tiden och somnade sittandes i soffan, så kan det gå när man inte kan sova, gymmar och sen sover 4 1/2 timme och sen upp tidigt och rider :P
 
Jag fick även reda på att hovslagaren skulle komma ut idag, C hade ringt honom igår. Så jag rinde när jag vaknade och frågade om han kunde ta Filur också och det gick bra som tur var :) Han hade skor till honom.
 
Så det blev verkning, nya skor och nya broddar. Jag har broddar som jag köpte ifjol, helt nya, men tror dom ligger i Marlénes stall i min gummisnodds låda. Hovslagaren gillade iallafall Filur, han blev väl äntligen nöjd att jag hittat en vallack efter mina två ston jag haft, oj vad han tjatat om det. Han fixade till hovarna och tyckte inte alls att han var innåttad, bara lite hög på insidad av en framhov som han fixade. Han skodde även Filur brett på en hov som han tyckte behövde bredda ut sig lite och som blivit lite flisig i kanten. Men han var nöjd och sa att nästa gång kommer hovarna bli ännu bättre. Så det blir nog bra det, jag är ingen hovexpert direkt. Han rekommenderade även några mineraler så att hovarna skulle bli lite bättre kvalité och starkare som även han provat på sin häst som faktiskt fungerar så det får jag väl kika lite närmare på kanske.
 
                           Första hoven för verkning
 
Han tyckte att jag kunde göda upp honom lite mer, det tycker jag med. Han behöver lite mer fläsk så att han kan bli riktigt biffig och musklad, stor rumpa skall det va ;) Framdelen tyckte han var mysklad och fin men att han var lite tunn bak. Så vi pratade lite foder också, han är helt anti oblötlagd pelletz och gav mig lite förslag på annat som han hade använt till sin häst som vart tunn och haft känslig mage. Men vi får se hur det går, skall exprimentera lite med fodret nu så att han fläskar på sig lite mer.
 
Annars tyckte hovis att Filur var väldigt trevlig och blev kompis med honom, fast han klagar alltid på att jag har så stora hästar ;) Men han gillade Filur så det fick väl gå om jag skulle hoppa med honom ;) Filur skötte sig exemplariskt och var superduktig och har kanske nästan blivit hovis nya favorit i stallet ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0