T&T

Varit hos Marléne idag. Börjad med att rida ut med Sofia på en lugn skogstur. Eller lugn och lugn för mig var den lugn iallafal. Sofia hade lite mer häst att jobba med ;) Fick låna en av hennes hästar, känner mig lite smått hedrad då det bara var nån annan som hon låtit ridit honom innan. 
 
Lite senare så longerade jag Tibbe, även det gick faktist riktigt bra. Över förväntan faktist, så det var riktigt roligt. Tror jag har kommit på lite mer hur jag skall jobba med henne vid longeringen nu. Jag kan inte ha för stor volt än, då kan jag liksom inte ha henne under kontroll då hon ännu är rätt tittig av sig och försöker gena osv.
 
Men det jag körde på fungerade riktigt bra. I början var hon dock tveksam och hade inte riktigt uppmärksamheten på mig och lyssnade inte så bra. Men rätt så fort så började hon lyssna på mig och mina kommandon. Hade en liten volt som han fick trava på, stressade inte upp sig lika mycket då heller. Hon var riktigt lugn och stabil idag. Hon stressade inte heller upp sig efter ett varv av trav utan förstod att hon skulle ta det lugnt efter. Jag chansade även och provade med att ge henne galoppkommando... och vet ni vad? Det fungerade faktist riktigt bra!
 
Jag började med att endast låta henne galoppera ett halvt varv för att JAG skulle kunna säga åt henne att sakta av och för att hon inte skulle börja dra iväg och tappa balansen osv. Sen kunde jag till och med få upp henne i galopp 1 varv i både höger och vänster varv! Okej det blev några bakutsparkar men det fick gå.  Men oj vad kul det var idag verkligen! Hon var mycket mer balanserad i traven idag och lyssnade. Gick från klarhet till klarhet under hela passet. Riktigt kul! det får gärna fortsätta såhär.
 
Tuffing i röda benskydd, var riktigt sugen på att prova Cinnamons benskydd på henne då hon också är så liten, men Cinnamons skydd som är i storlek ponny/cob var faktist nästan stora på Tibbe, haha!
 
Det är förresten ganske sjukt också. Jag har alltid varit noga med att Indies och Cinnamons grejer är mina grejer och jag har aldrig använt dem grejerna på några andra hästar hemma i "hemmastallet" men på Marlenes hästar, eller Tibbe då så tycker jag plötsligt att det är helt okej. Ganska skumt egentligen. Jag kanske är schizofren? ;)
 
Ni skulle ha sett Tibbe när hon skulle gå med benskydden i början, gick som när hästar bruka göra när man satt på dem transportskydd. så söt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0