The provridning

Okej, till er nyfikna kommer du lite info om provridningen. L följde med mig och vi åkte till hon som äger hästen. Det första jag ser är att hon är stor, riktigt stor. Alltså både hög och allmänt stor. Haha allting på henne var liksom stort, men hon var propotionerlig i exteriören och sånt. Hon var också efter ingen mindre än BRIAR.
                                       
                                       Papi, Briar.
Hon hade varit tävlad upp till 1 m felfritt men det var ett tag sedan. Jag frågade om ägaren kunde sitta upp och visa henne lite och att jag kunde provrida sen men det ville hon inte. Hon själv hade inte ridit på ett tag och hästen hade stått ett par månader. Så istället visade hon upp henne genom att tömköra henne.

Gångarterna var riktigt fina, eller hela hon var riktigt fin, hon verkade härlig i munnen och hade tackfasta gångarter. Det vra bara det att hon blev lite uppspelt av att komma ut och tömköras. Hon kunde till och med skänkelvikningar från marken. Imponerande!  Sen bestämde vi oss för att provrida. Så jag bad L sitta upp först, gillar att kolla på hästen först och få en uppfattning om hur hon ser ut innan jag hoppar upp. Vi gick då till ett änge istället, som var väldigt lerigt så vi fick ta det försiktigt eftersom underlager var kasst. Så L satt upp. Hästen hade kommit upp i varv då hon som sagt inte varit ute på ett tag. Men ändå var hon rätt lugn. Det var bara det att hon trippade hela tiden.

Sen var det min tur att sitta upp och hon var verkligen STOR, hon hade fina gångarter som jag misstänkte så kändes det även jättebra. Hon kunde verkligen samla ihop sig trots sin storlek. Dock kändes det som att hon var så uppspelt och ville vis allt hon kunde tat hon inte lyssnade på mig. Hon gick hellre på sidan än framåt, så jag försökte få henne framåt utan att hon skulle kasta sig framåt. Men jag hade riktigt svårt att få henne dit jag ville kändes som att hon var svårtstyrd på något sätt? HAHA. Men hon var superkänslig och härlig för skänklarna. Och trots att jag inte ville tog hon något galoppsprång och jag tror den hade varit super.

Sen avbröt jag rätt snabbt då jag kände att jag inte kunde få ut mer av ridpasset.

                              
Håller på att rida lätt därav min fina hållning plus att stiglädrena skilde sig på tio cm eller något. Men visst liknar hon pappa lite i teckningen?

Lite utvärdering då:
-Härlig häst, men tyvärr för stor, hon trodde hästen var 165 i manken men kom sen på att hästen var högre än henne och hon var 168 så jag tror den var runt 170 i mankhöjd.

-Fina gångarter.

-Mysigt temperament, dock lite bufflig då hon blev så glad över att få komma ut.

-Ändå lugn för att ha stått så pass länge och sen komma ut.

Men tyvärr lär det nog inte bli någonting för mig då hon var för stor, och mer en dressyrhäst än en hopphäst. Jag tror att hade man satt igång henne försiktigt och bantat ned henne så hade hon blivit en PERFEKT dressyrhäst. Eller allround mot dressyr, för gångarterna och exeritören för dte hade hon definitivt och även känsligheten för det. Men tyvärr ingen hopphäst för mig.

Egentligen fick hon ingen ärlig chans eftersom hon inte var igång, men tror som sagt att dressyr, det passar hon perfekt till!

Jag får fortsätta mitt letande, tror jag varit och tittat på alla hästar som är till salu på Gotland nu..

Kommentarer
Postat av: Julia och Emma

Hej! :D

vilken fin och intressant blogg du har! :) vill du bli länkad i alla våra inlägg under en vecka och därmed få fler besökare till din blogg?! Ta en titt på denna länken då: http://nohorsenolife.wordpress.com/2012/01/04/veckans-blogg/

Tack för din tid!

Kram Emma och Julia

2012-01-04 @ 21:10:59
URL: http://nohorsenolife.wordpress.com
Postat av: jeffä

Hejsan!:) ska vi göra ett bloglovin byte?:)

2012-01-04 @ 22:30:44
URL: http://horsesinfocus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0