Övergångar

Har redan ridit idag! Hur ofta händer det att jag redan ridit och fixat all i stallet innan klockan 18.00 en vardag? Jag hade egentligen tänk att longera Cinnamon idag, men när jag var påväg till stallet såg jag att de typ höll på att harva(?) en stubbåker. Typ den näst sista i närheten av stallet. Så jag fick lite lätt panik att det snart inte skulle gå att rida någonstans i närheten av stallet på någon åker. Så istället fick det bli ett utepass på åkern mitt emot, defenetivt den ed bäst underlag, typ inga stubbar utan nåt ogräs som växer istället och är perfekt underblir fokuserade på annat eller att de är underlag.

Jag började med att gå med henne till åkern och göra lite gå övningar med henne, något jag blir irriterad över är hästar som bara klmpar över en när man går med den. Men , har redan tidigare gjort gåövningar med henne och efter 3 övningar första gången jag gjorde det med henne fattade hon direkt. Men det räcker att de bli r ensamna eller fokuserade på annat så har de noll koll när de går. Stannar jag så skall hästen stanna en bit bakom mig.

Själva ridpasset fick bli en hel del övergångar och lyssnaövningar. Så otroligt härligt när man kan arbeta i 20m voltar åt alla håll man vill. Hon var lite ofokuserad när man vände hemåt och mot traktorn på åkern mitteot, men sånt får man ta.

I slutet körde jag även ett par sitsövningar (behövs verkligen!) och det gick faktist rätt bra. Sen promenerade vi hem igen och körde på med lite fler gåövningar. Hemma svampade jag även av henne lite och sen fick stå och torka lite så att det inte skulle bli allt för mycket gegga när hon sen gick ut och rullade sig. ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0