Hopplektion 2

-------Hopplektion 2-------

Fick på Cinnamon på transporten HELT själv utan vare sig någon annan häst på innan eller någon annan som hjälpte till. PLUS att hon gick på direkt på FÖRSTA försöket! Lycklig tjej påväg mot hoppträningen igår kan jag ju säga.

Den enda nackdelen var ju att vi blev supertidiga och hon fick vänta i transporten länge. Men det fick gå.

Hoppträningen då:

Vi blev tre stycken, precis lagom tyckte jag, det var faktist roligt att vara fler än at rida själv som sist även om det var bra sist också då man fick privatlektion och hade blicken från ridläraren på sig hela tiden. Det blev jag Indies ägare och en till från hennes stall. Så vi började med lite travbomar och minihinder för att vänja de andra hästarna som också var nybörjare.

Jag fick vara lite utanför ibland för att jag skulle "Få hoppa lite högre hinder". Jag var ju lika mycket nybörjare som de andra om inte mer, jag råkar bara ha en häst som är överduktig.

Så när hon skulle höja lite så smackade ridläraren upp hinder som typ var sjukt höga! (enligt mig) Jag och L disskuterade hur höga de kan ha vart hon trodde runt 1 meter men jag tror de var kanske mellan 50-70cm. Ändå svinhögt. Men lika bra att köra på höga då jag fått för mig att det borde vara lättare att hoppa såna HAh. "Problemet" var bara som ridläraren sa att Cinnamon hoppade över de där hindrena som om de var 120. Hon kunde inte förstå att Cinnamon var tvunge att hoppa så högt över. hihi, galna häst. Det var iallafall ett språng som det verkligen kändes som att vi flög i luften hur långe som hällst innan vi landade!
Körde förresten på det tvådelade bettet på lektionen, fungerade bra och kommer fortsätta ha det på hopplektionerna


Sen höll det även på att bli tårta, alltså jag höll på att ramla av. Eftersom Cinnamon hoppade så högt över så bestämde ridläraren sig för att bygga en oxer åt oss, då skulle hon hoppa lite ländre och inte så högt sa hon. Meen, jag vet egentligen inte vad som hände, Cinnamon hoppade typ jätte stort och högt ändå(?!) och jag typ landade hennes hals. Så jag satt där på hennes hals och höll om hennes hals och asgarvade då det måste sett sjukt roligt ut, och efter typ ett halvt varv runt ridhuset kom jag på att jag kanske bortde stanna henne så jag låg där och tog tag i tyglarna satte mig upp på hennes hals, fysade tillbaka så att jag satt framför sadln och hoppade sen bak ytterligare ett snäpp så att jag hamnade i sadeln igen. Tadaa! Bara jag som lyckas med nåt sånt? Och sen ridlärarens härliga, "gick det bra?, ta allting EN gång till!" Man bara "Nej, tack" hah, så fick jag ta allting två gånger till. SYND att L inte filmade mig, jag hade såå gärna vilja sett mig hängandes där på hennes hals, stackars häst.

Sen efter lite tjatning som vanligt om att jag måsta ta tag i tyglarna mer och korta upp, korta upp. Så stannade hon mig och tog ett allvarligt snack med mig om att jag måste korta upp mer, mer mer och hon visade mig hur och jag fick skritta och trava runt henne på en minimal volt och ha superkorta tyglar, det känns ju som att man drar henne i munnen! Och att hon kan bli stum i munnen och förstöra hennes mun. Sure, efter typ några sekunder så gick Cinnamon i form och det kändes inte alls tungt i handen men ändå, lite läskigt att ha såå korta tyglar. Men tydligen så var det ett bra stöd på henne eftersom hon är i så fin form och så duktig att det är bra och hon då får mer bakbensaktivitet.

Sen till det bästa av allt:

Jag fick på Cinnamon på ttransporten hem, efter ungefär andra försöket klev hon på transporten! Fy fan vad härligt det var!! Kände att jag i bilden fick typ spänningshuvud värk då jag egentligen varit spänd hela lektionen och undrat hur det skulle gå att lasta hem.

Så GRYMT tack till L som följde med mig och satt och frös ihjäl på läktaren för min skull och för all hjälp jag fick av henne. Är grymt gald att jag inte behövde ha hjälp av henne vid lastningen, utan att det gick så bra ändå!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0