Hopplektion 4

------Lektion 4------

Jahapp hopplektionen igår då. Lastningen gick väl så bra som den kunde gå när vi skulle lasta hemma, Cinnamon gick på direkt. Problemet var att när vi skulle flytta mellanväggen glömde stallägaren att lyfta den, så det lät som f*n och bakrädd som Cinnamon är så kastade hon sig av som en dåre, ungefär. Då bestämde vi oss för att lasta smalt, men nu var hon ju på tårna och faktist räd och ville inte gå på transporten och var dessutom stressad. Då tänkte vi att vi lastar brett stänge luckan och sen flyttar väggen och lägger på bommen. Mindre bra idé, gör aldrig så.  Hon blev ju såklart rädd när luckan smällde upp och kastade sig bakåt, och som TUR var stod stallägaren brevid luckan och transporten som dånade i backen. Och så var hela torsdagens hopplektion körd trodde jag. Cinnamon var nu riktigt stressad och RÄDD för transporten. Men trots allt gick hon tillslut på transporten iallafall och lastades smalt. Allt tog kanske sammanlagt 10-15 min.

Väl framme vid ridhuset var hon lugn och fin och pappa (!) vågade hålla i henne medans jag sadlade. Det ni ;) Det känns nästan som jag glömt vad som hände på själva lektionen för att det hände massor av saker innan och efter..Men Cinnamon var rätt fin igår stack inte i traven som hon gjorde sist. Mina största problem är att få henne jobba korrekt då jag ger henne för mycket tyglar och rider runt och "bär" på henne, ibland var hon riktigt tung i traven men studtalt riktigt fin. Jag har även svårt att få henne fatta galopp direkt då hon gärna försöker springa in i den, så det skall vi jobba på. Annars var hon rätt fin, vi hoppade lite högre hinder (70cm, är högt för mig) i slutet som låg runt 70cm och då koncentrerar hon sig bättre och känns lättare att rida på något sätt. Riktigt roligt och jag är inte allt för rädd för den höjden nu och jag känner nu timingen bättre när hon kommer att hoppa av.



Ser ni hennes tjockismage hon skaffat? ;)

Sen skall jag eventuellt kanske, kanske vara med på en träningstävling om två veckor! Oh my, jag är redan livrädd. Har aldrig någonsin varit i närheten av en tävling och speciellt inte i hoppning, jag har hoppat Cinnamon 4 gånger liksom...Jag vet inte heller om jag jobbar men vi får väl se min hopptränare tycker jag skall vara med och den kommer typ vara jätteliten (eller det är iallafall vad de säger ;) ). Men  vi får se. Hade ändå varit riktigt roliigt, men läskigt. Haha, japp jag är en tönt.




Fina hästen som lär mig MASSOR

Lastningen hem då,, gick INTE bra. Vilket jag anade innan. Men jag är 99,9% säker på att hade Cinnamon INTE blivit skrämd hemma hade hon gått på transporten direkt från ridlektionen. Men jag tror hon blev rätt rädd för transporten hemma så då var det ju kört. En tjej fick prova lasta henne och höll på ett tag (vet inte vem det var, men jättesnällt av henne att försöka iallafall!), men det gick väl mindre bra, såg på Cinnamon direkt att hon inte brydde sig och jag har lärt mig sett lite om det är nära på att hon tänker ge sig eller inte. Sen provade jag ett tag, hon totalignorerade till och med att jag petade henne med spöet. Jag brukar peta henne på vänster sida om hon skall flytta sig åt höger och hon har alltid lyssnat på det. Men igår flyttade hon sig åt fel håll, hela tiden, vad hände där liksom?

Snälla Marléne, Indies ägare var såklart snäll och ställde upp som alltid och vi skulle lasta hennes snälla häst som vi gjorde sist, men han fastnade ju och blev rädd sist han skulle gå av, så han var lite tveksam till att gå på. Men tillslut gjorde han det. Fina killen. Tyvärr struntade Cinnamon totalt i om han stod där eller inte, det spelade ingen roll. Jag blev riktigt irriterad då jag kände mig jobbig för att hela Marlénes gäng fick vänta på mig, och det kändes inte okej helt enkelt. Funderade på att åka hem och hämta ponnyn så att de kunde komma hem och vi med. Men jag höll på ett tag och tillslut gick hon på, efter 1timme och 15 minuter (pappa tog tid). Usch, jag bryr mig inte ett dugg om jag står där halva natten, men när andra blir påverkade av mig då är det inte okej.

Dessutom fick jag flaschback från lastningen hem från den hemska, hemska första hopplektionen när tjejen som ville hjälpa mig skulle lasta. Vill ALDRIG, ALDRIG ha en sån dag NÅGONSIN igen.

Haha och pappa börjar tro att han för otur med sig när han följer med på hopplektionerna, han var ju med den första gången.


Kommentarer
Postat av: fridan

oj händelserik lastning! men skönt att hon gick på ändå, och att träningen gick bra med :)



2011-11-05 @ 09:12:31
URL: http://kaloescha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0