DEL 1. Indiana

Jag tänkte berätta hur det gick till när jag provred och tillslut fick hem Indie till "mig". Så det kommer bli en miniserie i ett par delar där jag berättar lite om hur allt gick till och varför det blev just hon som fick komma och inte någon annan häst. Jag provred faktist fler.

(Provridning 1)

Det var genom sommarjobbet som jag fick höra utav en att han hade en häst i ett stall där stallägaren hade många hästar men ville inte lägga ut annonser och sälja dem. Ägarna höll på lite med trav och hade en del travhästar. Men med en mamma och en pappa som var väldigt tveksamma såkte jag och min stallägare iväg en sommarkväll och följde en väldigt kladdig ritad karta på att A4. Spännande var det och jag förstår inte hur men vi lyckades hitta med hjälp av den handritade kartan.

Väl framme tror jag att jag fick hjälpa till att ta in en häst. Jag kommer verkligen inte ihåg mycket men sen antar jag att vi pratade lite och jag började borsta Indie. När det var dags för själva provridningen var jag grymt nervös och jag kommer ihåg att M som var med märkte det. Hon trodde att jag aldrig var nervös när jag hoppade upp på en häst. Men där hade hon fel. ;) Det var även första gången jag någonsin provred en häst och jag hade ingen aning om vad jag skulle göra. Men jag körde på och skrittade osv. Något jag kommer ihåg väldigt bra var att jag hade världens publik! Det är ett ganska stort stall så det var ju mycket folk. Vet att det var 7 personer som stod och tittade hela tiden när kag red och då blev jag ju inte direkt mindre nervös.

Jag travade lite i båda varven och kände lite allmänt på henne  i böjda spår osv. Jag var jätterädd att ägarna skulle tro att jag inte värmde upp klokt och skrittade typ hur länge som hällst innan? Men Indie började faktist bråka då hon var nära stallporten och hoppade och töntade sig. Men jag fortsatte och skulle få hennen gå klokt osv. I ett varv gick det bra men inte i det andra. Bara om man höll sig en bit ifrån porten. Annars hoppade hon och höll på. Det jag kommer ihåg mest var hur jag blev kär i hennes trav. Den var så mjuk och flytande på något sätt tyckte jag och inte alls som M´s häst. Sen var jag otroligt förvånad hur smidig hon var trots en mankhölj på 164 och hon var varmblod. Jag tror aldrig jag suttit på en smidigare häst. Hon kan vändra 180grader på stället bara hon vill. (Skojar inte) Så det var även något jag fastnade vid. Hennes smidighet och hur bra dte gick med voltar serpentiner osv på ridbanan i den sköna traven.

Sen skulle jag även prova på galopp och det gick inte. Provade ett antal gånger men det fungerade inte, det blev bara snabb trav och jag kommer ihåg att jag inte ville att hon skulle gå omkull när jag red så snabbt på kortsidan. Dessutom höll jag inte ut på ena kortsidan då det var höbalsplast där som hon var lite tveksom till. Jag ville inte heller försöka mig på allt för mycket på en häst jag inte kände och inte visste hur hon reagerade osv. Efter ytterligare lite trav och skritt och fighter vid porten hade jag ridit klart henne. Jag kommer också ihåg att jag red henne rätt så länge. Medans jag hade ridit Indie hade ägaren värmt upp nästa häst som jag skulle provrida direkt efter.

Mer om honom/henne (?) och hur det gick att provrida honom i nästa del...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0