Väntat

När jag tog in Indie var hon jätte lugn och go och trots E tog ut en häst och Indie blev ensam i stallet gick det jättebra, hon lugnande ned sig efter en minut sedan stod hon och halvsov. Inte ens när hon såg transporten reagerade hon något speciellt.

Vi försökte två gånger utan longerlina vid lastningen och hon gick upp för halva rampen och stannade, sedan klev hon av på sidan. Men när vi tog longerlinan gick det på första försöket. Sedan stod hon inne i transporten och var otroligt lugn. Vad har hänt liksom? Hela den här veckan med Indie har varit fantastisk! Hon har varit lugn och gått super i ridningen och varit otroligt sammarbetsvillig. Hela veckan har jag tänk att "Idag händer det nog, idag kommer det bli en sämre dag i ridningen" men det har inte hänt. Longerträningarna har gått bra, ridpassen, övergångarna, när Sandra red och barbacka ridningen. En helt fantastisk vecka=Perfekt sportlov.

När vi väl kommit fram till ridhuset (ca 10 minuters bilfärd) öppnade jag transportdörren och såg att Indie var blöt och stod och skakade, lilla gumman. Hon hade stått och stressat upp sig i transporten. Det var ju väldigt länge sedan sist vi åkte, trots det hade hon inte stressat upp sig lika mycket som första ridlektionen vi var på.

När vi skulle värma upp var det två andra ponnysar i ridhuset och när de gick och vi blev ensamma började Indie snurra runt, gå runt mig, titta mot dörren och i stort sett totalignorerade mig som försökte hoppa upp på henne. Hon hatar att bli lämnad ensam. Men är hon ensam från början går det bra. Till slut när jag gått med henne lite lyckades jag komma upp på den kära upstressade pållen och då fick hon annat att tänka på och koncentrerade sig mer på mig. Men det kändes verkligen som ridlektion 1 all over again.

På själva ridlektionen gick det inte så mycket bättre, det kom in en annan häst, en grymt snygg dressyrherre (som jag faktist ridit en gång!) som hon träffat i stallet innan och då var dom väldigt intresserade av varandra. Men i ridhuset var han otroligt fokuserad, vilket inte Indie var. När hon inte  kollade på honom envisades hon att i varje varv kolla ut genom det endra fönstret som fanns i ridhuset. Visst hade vi våra bra studer idag men det kändes som att det var fler då det gick lite sämre. Vi jobbade mycket på volt, vilket är nyttigt för henne, övergångar och även tempoväxlingar i ökad och samlad trav. Men det är helt otroligt vad hon slår ihop hovarna så det bara smäller om det! Speciellt nu när hon har guldskor.

Det possitiva var att ridläraren sa att Indie blivit riktigt duktig på att bära upp sig lite mer och att hon förbättrat balansen och jobba på volt. Det var väldigt trevligt att höra då det varit det mesta jag försökt träna på under vintern och varit minn mål.

Något jag skulle tänka extra på var att ha stöd i tyglarna, jag är lite för snäll och har inget stöd i tyglarna och har de gärna lite längre än dem skall vara. Så det skall jag träna mer på. Även ökad och långsam trav. Jag kände mig till och med elak att be Indie jobba på så mycket idag då hon var otroligt trött i slutet, jag fick verkligen be och tvinga henna att trava den sista gången, hon var verkligen trött. Lilla stackaren. Men det är väldigt nyttigt, det känns på något sätt skönt att man kan få en travare att bli trött genom att jobba och inte genom att springa rakt fram.

Pålastningen hem gick på tredje försöket då vi tog longerlinan. Så hon har varit riktigt duktig med lastningen. Att ridlektionen inte gick så jättebra var nästan väntat då hela veckan varit en dröm. Men ibland går inte allt perfekt. Pappa var med och filmade min hemska lektion, kanske inte vad jag tänkt när jag bad honom att filma. Så någon film lär ni nog inte få se...
Men jag har klippt ut några bilder ifrån filmen. :)

Hur brett står hon med bakbenen liksom? :)
Jag är grymt nöjd över kvalitén på filmen! Är den inte otroligt bra för att vara i ett ridhus?


Kommentarer
Postat av: Marie

Sv: Jo det är en läskig bild :(

Blir nog bra....

2011-03-07 @ 12:54:01
URL: http://stallbrannebo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0