Pessoabett

En väntad fråga som jag visste skulle dyka upp ganska snabbt så nu tänker jag svara på den.
 


Så käre anonym här kommmer svaret.

Pessoabett disskuteras det en hel del kring just nu. Överallt i olika forum, bloggar och till och med tidningar disskuteras det om just pessoabett, och nej, jag har inte undgått det. Jag vet att det finns hur många som hälst som utrycker sig om hur hemska perssoabett är och hur hemska ryttarna som rider med pessoabett är.

Jag vet mycket väl hur ett pessoabett fungerar och dess funktion och hur den påverkar hästens mun när man tar i tygeln. Här har vi då ett exempel som man hittar på många olika ställen på internet som skall framhäva hur hästens mun påverkas av pessoabettet:
¨
När man tar tag i tyglarna och drar när man har ett pessoabett på hästen så ger den "röda remmen" på bilden ett tryck bakom örenen i nacken på hästen. Där det skall sitta nerver vilket gör att hästen reagerar på det. Har man tyglarna i några av ringarna längst ned blir även ryttaren starkare då det bildas hävstångseffekt.
Något jag bara vill ta upp innan jag går vidare är animationen ovanför som visar vad som händer med ett pessoaliknande bett. Till att börja med ser det bettet ut att vara alldeles för löst fastspänt då det hänger slappt i munnen innan det dras uppåt så den effekten är lite väl extrem på bilden. Annars skall det fungera som de visar på bilden.

Jag vet hur tänderna sitter i munnen på hästen och hur bett kan påverka både tänder, tunga och gome i hästens mun.

Tillbaka till frågan nu när ni förstått att jag har lite koll på vad som händer med ett pessoabett. Anledningen till att jag rider på just ett pessoabett är den att jag red i början på ett vanligt tredelat bett med lösa ringar, vilket inte fungerade så jättebra alltid. När Indie väl fick upp lite fart ignorerade hon mina hjälper när jag sa åt henne att sakta av. Alltså hon fortsatte och ignorerade mig även när jag riktigt drog i ena tygeln för att få henne på en volt. Så tredelat bett på Indie= Skenande Indie och en dragande Mikaela i tyglarna vilket inte är bra för hennes mun, även om det är tredelat.

Så istället fick jag ett pessoabett, som många rekommenderar på just travhästar då de ofta (inte alla) blivit lite röriga i munnen under sina år på travet. Så jag provade bettet som jag fick, ett pessoabett med tre ringar. Efter lite provande har jag kommit fram till att det fungerar bra på henne och hon lyssnar bättre på mig och hon verkar inte ha något emot bettet eller känner sig obekväm i det. Då anser jag att det är bättre att ha ett bett som jag inte behöver slita och dra i för att få stopp på henne utan jag tar hellre att pessoabett som gör att hon lyssnar med en gång och jag inte behöver dra i tyglarna. När jag rider ute har jag tyglarna i den andra ringen och alltid vid ridlektion eller när jag rider i ett ridhus har jag tyglarna i den "normala" ringen. Så anledningen till att jag använder pesoabett är att hon fungerar bra på det men jag kan ärligt säga att jag inte provat så många olika andra bett då jag inte äger några! Att börja från 0 med all utrustning till häst är ganska dyrt (jag betalar allting själv) och när man har det viktigaste kan man börja prioritera lite annourlunda. Eftersom jag har ett bett som Indie fungerar bra på vill jag hellre lägga de pengarna och prioritera på andra viktigare saker. Och vad är egentligen viktigare än hästens mun? Ingen mun ingen häst, men sadel, är inte sadel superviktigt? Transportskydd som gör att hästen inte trampar sönder sig i transporten då? borde det inte vara ännu viktigare då? För trasiga ben= halt häst = ingen ridlektion med vare sig sadel eller bett. Så det gäller att prioritera och bettet fungerar bra, jag skall även nästa gång på dressyrlektionen prova att rida med det tredelade vanliga tränsbettet och se hur det fungerar nu när hon gått med pessoabett ett tag. Det bästa man kan göra är att byta bett ofta, men då gäller det också att ha olika bett att byta med.

Det tredelade bettet med lösa ringar fungerade inte...

Hur skarpt och hemskt pessoabettet är i munnen beror som på många andra bett, hur ryttaren på ryggen sköter tyglarna. Dvs många bett är/kan vara skadliga om ryttaren inte har förståelse och rätt kontakt med hästen genom tyglarna. Ryttaren bestämmer mycket om hur skarpt bettet blir beroende på hur han/hon är i handen. Vad jag tror skall Indie inte ta någon större skada av pessoabettet då jag många gånger blivit tillsagt att ge hästen stöd i munnen med tyglarna då jag oftat gett hästen för mjuka/långa tyglar. Min sits/rakhet i ryggen är inte den bästa men något jag brukar få beröm över är min mjuka hand som oftast tyvärr är för mjuk.

Jag säger inte att jag är expert på bett eller alltid är perfekt i mina händer/tygeltag för det är jag inte. Men jag har förståelse för hur pessoabett fungerar och vad det kan ge för effekt/skador om man gör fel. Så sammanfattningsvis är pessoabettet inte det bästa bettet som uppfunnits, men det finnas både värre och bättre och på alla bett hänger det hur ryttaren är i handen.

Ni skall heller inte tro att jag är någon pessoabett älskare som alltid kommer rida och rekommendera pessoabett, utan anledningen är som jag sagt att hon fungerar bra på det nu och jag äger ett. Jag skulle gärna vilja byta ut pessoabettet mot ett tvådelat eggbett med fasta ringar istället som jag tror skulle fungera bra på Indie. Men just nu prioriterar jag andra saker som är viktigare än ett bett när jag har ett fungerande. 




Pessoabett är då kanske inte så jättebra att ha på hästar när nybörjare rider och jag kan ärligt säga att jag är nybörjare inom hoppning, därför gör jag hellre medvetet som på bilden än försöker få det perfekt när jag inte har den känslan eller vet hur mycket hästen drar fram med huvudet när den hoppar. Så då tar jag det hellre för snällt än för hårt.

Jag hoppar med Pessoa=För långa tyglar


När jag rider ute, mittenringen.


Inne dressyrträningar, stora ringen

Inne horseballträningar, stora ringen


Så där har ni anledningen till varför jag har dett bett jag har, jag skulle gärna byta ut det om jag hittar ett som hon trivs bra med och som fungerar bra både ute och inne.

Här har vi även en bild på hur det vanligt tränsbett fungerar. Så för att hästens mun skall mp som alldra bäst borde man inte ha något bett alls, det är det optimala för tänderna, gomen, tungan och munnen.

A single jointed snaffle pointing into the palate
Vill ni läsa mer om alla möjliga olika sorters bett så finns det en jättebra sida här:

http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php


Kommentarer
Postat av: Bella Manson - Kom ihåg namnet

Det viktigaste är ju att man rider med ett bett som fungerar mellan häst och ryttare, går hästen bra på bettet så vantrivs den inte med det ^^ det är iaf min åsikt

2011-03-15 @ 21:56:22
URL: http://bellamanson.blogg.se/
Postat av: Ronja&Sofia

Kika in på vår nystartade hästblogg! :)

2011-03-15 @ 22:21:46
URL: http://dressyrtjejerna.webblogg.se/
Postat av: Bonnie

Tyvärr är det många som tycker att pessoa fungerar utmärkt på sina hästar för att de knäpper av i nacken och "går fint". Pessoat ger en dubbelverkan genom tryck på nacke och i munnen som motsäger varandra. IOm jag var du skulle jag hellre prova med ett kimblewick eller pelham som har en kedja som stoppar bettet från att falla igenom och ge gagverkan.

2011-03-16 @ 23:05:47
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Fast om hästen lyssnar eller inte sitter inte i bettet.. tyvärr. Så så länge du inte skolar din häst rätt så lär hon inte lyssna på milda bett och små förhållningar både ute och inne. Och sen förstår jag inte varför man inte vill ha en häst som lyssnar för att den är skolad rätt, och för att den vill, istället för att ha en häst som lyssnar beroende på hur olika skarpt bett den har i munnen. Det skulle inte jag kalla en rätt skolad häst.

2011-03-17 @ 13:58:05
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Susanne

Är ingen pessoa älskare precis.Men hellre ett bett som fungerar än att behöva sitta och dra i hästens mun.Sen kan man när hästen börjar lyssna att betsla ner.Men håller med att ett kimblewick är ett mildare alternativ.Man måste ha en början för att utvecklas,och att motarbeta och behöva slita och dra i hästens mun är inget trevligt alternativ.Sen så är alla hästar olika.Att sitta på ett 700 gånglok :) är inte som att sitta på en smäcker liten häst.I bland måste man välja lite skarpare bett i olika situationer.Men målet i slutändan är att ha ett mild bett såklart :)

2011-03-18 @ 17:21:55
Postat av: Diana

Jag håller faktiskt helt med dig! till skillnad från andra verkar det som... Jag har också en travare och han är precis likadan. Och han har en start tendens att smälla upp huvudet och då känns det bra att ha pessoa som ger ett tryck i nacken, han verkar trivas väldigt bra med bettet. Så länge man är mjuk i handen så är inget bett för skarpt anser jag. Skulle ett sådant bett skada eller plåga hästen skulle det väll inte vara tillåtet?

2011-12-11 @ 23:03:50
URL: http://community.bloggplatsen.se
Postat av: Tove

Man kan ju också försöka börja jobba sin häst med sitsen istället för att rida den med hjälp av handen ;)

Eller iallafall prova ett vanligt stångbett med kedja som kan stoppa upp hästångseffekten. Just för att det är hävstångseffekt så känner man ju inte hur mycket man drar i hästens mun.

(vet att inlägget är gammalt)

2012-06-13 @ 15:11:28
URL: http://raudur.blogg.se/
Postat av: Nathalie Safko

Sen beror det ju även på ANLEDNINGEN till varför hon lyssnar med just pessoat? Beror det på att hon trivs, eller beror det på att hon uppnår dina önskemål pga smärta? Som du säger så är att det är ryttarens hand som bestämmer hur skarpt bettet är. Det har du helt rätt i. Men med ett pessoa så känner hästen ALDRIG, (om du nu inte släpper tyglarna helt) en eftergift. Så även om du har ett mjukt stöd i handen med ett pessoa så kommer din häst aldrig uppfatta din eftergift förrän du länger tygeln helt då minsta kontakt med bettet genom tygeln orsakar tryck i nacken och gommen, så du är medveten om det.

Skulle hellre rekommendera som ovan, ett hävstångsbett istället. Då kan du inte dra hur mycket som helst i bettet utan det tar emot genom kedja. Testa ett kimblewick eller ett pelham än ett pessoa!

Lycka till med bettletandet! :)

2014-02-20 @ 00:17:43
URL: http://nathaliesafko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0