Otvättade skydd, farligt?

Mina skydd som jag skall använda speciellt på ridlektionerna passade jag på att tvätta igår. Jag läste en atikel i HIPPSON att om man int tvättar nya neoprene skydd/lindor kan dom orsaka smärta, svullnader på benen (speciellt i skenorna) på våra kära hästar. Om det stämmer vet jag inte, men jag kan tänka mig att det stämmer. Det är ju som att vi köper en ny väldigt färgad tröja och använder den innan vi tvättat den. Det händer då ganska ofta att man får röda utslag på huden. Så jag tror det kan vara möjligt att hästarna kan få reaktioner av nytt neopren. Det är väl så med de flesta kemiskt framtagna ämnena. De brukar vara extra starka när man köpt något nytt. Man kan känna att det till och med luktar när man öppnar en ny sak som varit förpackad i tex en plastpåse. Så igår roade jag mig med att tvätta de nya skydden. Det kan ju inte direkt göra någon skada...

Det stod även att har man riktigt otur kan det till och med hända att de får svåra skador på benet att det kan ta upp till 6 månader för hästen att bli återställd.


Kommentarer
Postat av: Lamia / VINN KINGSLAND-BENLINDOR

Sjukt :O det visste jag inte!

2011-03-06 @ 15:16:09
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0