Lektion

Har nu varit på ridlektion. Jag blev superstressad när jag kom hem från sklan då jag efter jag hade ätit insåg att jag typ hade en halvtimme på mig att fixa allting! Men det fungerade bra, ridläraren ringde och sa att jag var tvungen att sadla och så i ridhuset så jag förberedde så mycket jag kunde hemma innan. Jag och pappa  klarade av lastningen själva idag! Ingen var hemma så vi försöke själva och det gick jättebra. Pappa vet ingenting och hästar (förutom allt som har med trav och travhästar på banor att göra) han var nog lite rädd men jag blev riktigt stolt över honom.


Väl framme skulle jag då sadla i ridhuset vilket inte gick så bra. Indie ville inte stå still utan var väldigt intresserad av att snurra runt och titta på allt annat. (vad nu det kunde ha varit då vi var ensamma där). Jag försökte sadla och samtidigt hålla henne stilla vilket resulterade i sadel på ridhusgolvet med schabrak och hela kitet. Inte lätt att sadla en häst samtidigt som man håller henne och hon snurrar runt. Tillslut fick jag faktist be pappa lägga på sadeln, vilket inte hjälpte så mycket då han la den bak och fram. Två gånger. Haha :D Han försökte iallafall. Tillslut fick han på den rätt och jag kunde hoppa upp.

Hon var då ganska lugn och avslappnad faktist och inte alls lika spänd som senaste gången. När ridlektionen väl drog igång så var hon riktigt avslappnad och jobbade på riktigt bra i traven. Kände att hon var riktigt balanserad på volten den här gången. Däremot drev hon med mig under ridlektionen idag. Annars i stort sett varje gång jag rider, spelar ingen roll om det är ute eller inne så skall hon pinka, gärna mitt under passet. Även om man är i ridhus. Så hon gjorde hele tiden signaler på att hon skulle pinka men gjorde inte det. Hon stannade och vägrade lyssna på mig vare sig när jag skulle få henne i skritt eller trav. Inte hela tiden men ibland när hon kände för det.

På ridlektionen idag hade vi tänkt satsa mycket på galopparbete ocg få henne att fatta galopp, vilket inte gick så bra. På den ridlektionen vi galopperade senast gick det mycket bättre. Efter några travartravs varv och massor av snabb flängtrav på fyrkatspåret fick hon vila lite och sedan fick jag henne ta några få galoppsprång ibland. Sista gången vet jag inte om hon blev glad eller irriterad men sparkade bakut gjorde hon iallafall. Sedan var hon faktist så slut att vi fick avbryta vårt galopparbete.

Som vanligt lite urklipp ur filmerna som pappa filmade, vi fåår se om det kommer upp någon film på när jag rider, kollade igenom filmerna och det mesta av dem var när jag flängtravade runt och försökte fatta galopp, kanske inte så roligt att se ;)

I slutet av lektinen var Indie riktigt trött, hon hade jobbat på bra under lektionen även om hon hade varit lite envis eller vad hon fått för sig. Vi kom fram till att det kan bero på att hon är brunstig som hon var så tvär och emot allting men vem vet.

Nästa gång har vi planer på att hoppa lite småhinder för att sedan ta goloppfattningar och få henne landa och fortsätta i galopp, lära henne att vänja sig vid galopp helt enkelt.  Så det blir lite av det som händer nästa gång om jag förstod ridläraren rätt.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Fina ni är =)



SV: Hmm jag vet, hoppas inte dte är någon för lite lättare att stoppa hästarna än om det är någon!!

2011-03-22 @ 07:57:21
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0