Gossip Girl




Ja, jag är faktist en sann Gossip Girlfan också. Det började med att jag "råkade" köpa en Gossip Girl bok och det var innan serien på tv startat. Sen tyckte jag böckerna var bra och fortsatte att läsa dom. Så småning om kom det även en tv serie som de flesta förmodligen känner till.

Gossip Girl handlar om rika, bortskämda ungdomar som lever livet i mitten av New York. Men bakom den fina ytan är de trots allt ungdomar, och ungdomar lever livet. Gossip Girl bjuder på svaller, skandaler, kärlek och svek. Plus lite till.

Jag rekommenderar de här böckerna för de som gillar lite "tjejiga" böcker med skvaller, kärlek och svek. Själv anser jag att det är fel att sätta en åldersgräns på böcker då det oftast kan bli väldigt fel. Men om jag måste så rekomenderar jag den för de omkring 15-18 åldern den kan även läsas av yngre och äldre.

Här kan ni läsa baksidan på första boken: 

Men jag vill varna er som först sett tv serien, att personerna i böckerna inte beskrivs lika eller har samma personligheter då tv-serien är baserad på böckerna. Så för er kan böckerna kännas väldigt fel och bli en besvikelse om man förväntar sig samma personer. Böckerna har även blivit lite "förstörda" av tv serien då Blair i de första böckerna beskrivs som blond och blåögd och senare som brunett. Så den är lite förvirrande.

Händelserna i böckerna är inte samma som i tv serien men det finns såklart undantag. En del händelser är även som tidigare nämt baserat på de i böckerna så liknelser finns.

Jag är ett verkligt Gossip Girl fan och har även köpt Gossip Girl böckerna på engelska som jag nu håller på att läser lite då och då. (Har läst de tre första) Även på engelska rekommenderar jag dem och då är det okej att höja åldersgränsen en liten bit till. Spåket i böckerna på engelska anser jag vara ganska flytande och lättläst men det skiljer förståss från person till person.



Här är min limited edition av Gossip girl på orginalspråket, engelska.



De är ju mycket snyggare och ser lite mer sofistikerade ut i den här versionen, tycker jag.


Så slutligen vill jag ge en HISS till både de svenska och den engelska versionerna av Gossip Girl böckerna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0