Bett planer

Fick en grymt bra kommentar av Susanne som på sitt sätt förklarar ungefär det jag försökte få fram:


En anledning till att det tredelade bettet inte fungerade i början när Indie kom till mig kan även ha varit för att hon helt enkelt hade för mycket energi. Om jag nu förstått det rätt hade Indie stått i nästan hela sommaren och inte regelbundet blivit riden. Då var det kanske inte den bästa idén att flytta henne till ett nytt ställe, nya hästar, ny ryttare betsla henne med ett tredelat bett och sedan ut och galoppera och tro att jag skall få stopp på henne. :P Men nu har ju hon gått ganska reglbundet och blivit tryggare och lugnare (lite iallafall ;) ) så det kan vara dags att prova ett nytt bett igen. Det negativa nu är ju att våren är påväg och alla hästarna får vårkänslor och dom blir lite extra spralliga. Men min plan är som jag sagt förut att på måndag prova det tredelade bettet inne på dressyrlektionen. Jag tror faktist att hon kan klara det då hon är riktigt uppmärksam under dressyrlektionerna. Sedan har jag även hittat ett tvådelat bett i syallet som jag till att börja med skall prova ute på ridbanan, sedan en kortare travtur ute och sen får vi se vad som händer....

Anledningen till att jag inte provade med tredelat bett på senaste dressyrlektionen var för att jag trodde att Indie skulle vara allt för uppspelt för att lyssna på mig eftersom det gått flera månader sedan hon var på dressyrlektion sist. Men nu är det dags!

Jag har aldrig ridit på ett kimblewick bett så jag har ingen aning vad det kan ha för verkan på Indie och jag vet inte heller hur det fungerar. Så det får bli en liten prövoperiod just nu med bett.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0