AMH

Jag tänkte fortsätta på mitt lilla spår om AMH...

AMH står ju för American Miniature Horse, vilket som jag berättade tigare min faster har fyra stycken. Jag har varit hos henne i helgen och då fick jag höra hennes nya planer, nämligen att det är två och en halv hästar till som var påväg till henne och skulle komma nu på torsdag! Ett underbart snyggt hingstföl och en sto som är dräktigt. Importerade ifrån Holland om jag kommer ihåg det rätt. Hon förklarade för mig om hur alla avelslinjer gick till och de största linjerna med mest status och hur hon tänkt göra med sina hästar. Ärligt talat hängde jag bara med lite halvt, det är verkligen en hel vetenskap!

Jag var även med henne i Storfors i Danmark för två år sedan och tittade på en utställning av AMH hästar från hela världen och det var verkligen en upplevelse. Jag kan ju ärligt säga att det inte var något för mig precis... Kvällen före stod de flesta och trimmade öronen på hästarna i en halvtimme typ, på en häst! Men det var riktigt coolt att se hur snygga de hästarna var! Trots deras otroliga exeritör var det faktist någon häst som de tränat alldeles för mycket och var för smal, men som tur var märkte även domarna det. Det är många stuterier främst i Holland och Tyskland som satsar stenhårt på AMH avel och det är faktist en riktigt stor "sport" eller vad man nu skall kalla det.

Endel hade även transporter som var byggda till just miniatyrhästar där det på utsidan av transporten var målade bilder av deras bästa miniatyrhästar. Varken jag eller min faster hade ju då sett någon utställnig förut och jag fick en liten chock när alla stod inne i ringen och böjde sig upp och ned och gjorde rörelsemönster med händerna för att få hästarna uppmärksamma och böja på huvudet på rätt sätt.

Men jag måste ju bara berömma dem för hur snygga de var och hur hanterade hästarna var när de flyttade ben och stod rätt och knappt reagerade på saker runt omkring sig. De hade även uppvisning i körning och i slutet blev det även en spontan löslongering för endel ekipage, vilket inte var förberett och det syntes då endel hästar bara stod still och andra försökte rymma utanför ringen!

En rolig upplevelse även om man inte förstod allt för mycket. Här kommer lite bilder ifrån den helgen:





Finns i alla möjliga otroligt snygga färger! Tänk om de hade varit ca 1.20 m högre bara..


Som ni ser var färgerna otroliga och här var min favorit, tyvärr var det omöjligt att fånga
den riktiga färgen på bild, speciellt med en kass digitalkamera på 3,2 mpx, dregel över färgen 
på den här snyggingen.
 
Här var en av de minsta fölen, men det fanns en som bara var några dagar! Den slöt en
 bit under knät.



Kommentarer
Postat av: Lovisa Illustratör

sv: hehe tack. Ja, det började som sagt bra men blev ju inte som jag tänkt mig. Men men.



Gud så söta små hästar! Visste inte att det fanns såna. Shettisar har man ju sett, och fallabella, men de här va ju bara hur gulliga som helst!! ^_^

2011-03-07 @ 22:45:07
URL: http://lovisaillustration.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0