Underbar häst idag!

Det var helt sjukt vad Indie var fin i ridningen idag! Den kanske blivande nya tjejen i stallet kom och provred C´s häst idag igen precis samtidigt som jag skulle hämta Indie så vi var färdigsadlade samtidigt. Men hon red direkt på ridbanan och jag gick iväg för att värma upp henne utanför banan. Så jag gick halva vägen innan jag hoppade upp och red tillbaka. Redan där var hon duktig, hon följde snällt med utan att bry sig så mycket om att hennes kompis gick in på ridbanan och hennes andra kompisar gnäggade efter henne.

Väl inne på ridbanan kändes hon sjukt fin. Hon var mjuk i kroppen och lyssnade super och var riktigt fokuserad. Jag har även glömt att berätta att jag börjat lära henne ryggningar vilket inte fungerat på kommando förrut. Hon har ju fötsått att jag vill att hon skall backa när vi måste vända i skogen men det hal adrig fungerat på kommandå då det inte varit något framför. Så jag har börjat jobba på det och idag var hon riktigt duktig i det med. visserligen backar hon lite,lite och tveksamt men så småningom skall det nog sitta.

Jag bestämde mig slutligen för att kanske försöra hela dagen genom att få upp henne i galopp några steg. Men det gick! Och det gick nästan med en gång! Tyvärr blir hon svinsur och förlorar framåtbjudningen totalt och galopperar saktare och saktare så att hon tillslut stannar på stället. Hon vågar liksom inte sträcka ut. Men det var trots allt några galoppsteg. Efter det travade jag henne i lite övninger för att få henne "glömma" galoppen då hon annars blir helt anti och vägrar att ens trava. Slutligen beslöt jag mig för att föröka få en liten galopp igen och där var det som bara tusan var riktigt förbannad hon blev. Hon bockade och sparkade och jag tvinagde henne in i galoppen, världen skutt och jag tappade ena stigbygeln. Men fortsatta tvinga henne in i galoppen som hon fattade efter det sista skuttet och det blev några små galoppsprång! Sen tyckte jag att det fick duga och C tyckte att jag kanske borde tänka på att föröka att inte ramla av och skrapa upp hela mig lagon till balen imorrn. Men JAG FICK UPP HENNE I GALOPP!

Efter några sista travövningar, ryggningar och grej så red jag ut för att skritta av henne. Red först förbi "spökhuset" som hon alla alla andra hästar jag ridit i staller för sörsta gången inte brydde sig om! Hon gick lungt och fint förbi trots två harar som kom springade och en fasan som flög upp 1 meter framför henne. Inte ens där tar det stopp med hur duktigt hon var. Hon gick även lungt och fint förbi det "farliga" huset trots att det var sjuukt länge sen vi red förbi där och vi var helt ensamma!

Så jag är galet stolt över allting med henne idag! :D :D :D Härligt säger jag bara!


Skall precis gå förbi det "farliga huset", (gammal bild)

Jag fick även tips av C som kolla på medans jag och den nya tjejen red. Att när jag väl får upp Indie i galoppen lutar jag mig sjukt mycket framåt. Förmodligen för att jag vill att hon skall gå framåt mer. Så det skall jag absulut tänka på tills nästa gång, det bidrar ju till att hon saktar av. Härligt att få såna tips som man aldrig tänker på själv när man rider!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0