Stegring

Ja alltd händer det något här, de andra i stallet lär ju aldrig bli utråkade, hehe, nej men skämt åsido så är det ju ganska allvarligt.

Det slöt med att jag fick med mig stallägaren M och A på en uteritt, efter mycket övertalning och med hjälp av mr M ;) Jag och A hämtade pållarna i sommarhagen och red barbacka tillbaka, Indie sköter sig galant och lunkar på! Urmysigt.

Vi red till en åker där vi alla började jobba med våra egna grejer. Jag körde lite trav på voler och serpentiner och hon svarade superhärligt och fungerade jättebra på bettet och kände verkligen hur hon jobbade med ryggen när hon fick ner huvudet och slappnade av. Efter lite sura miner och några misslyckade försök ffick jag Indie att ta galopp. Hon höll även den riktigt bra, men hon ökade mer och mer. Andra försöket gick ännu bättre gick snabbt i början men fick ned henne i ett bättre tempo efter ett tag. Jag försöker få ner henne gradvis för annars bryter hon förmodligen av till trav och jag är bara överlycklig av att hon nu kan galoppera även utomhus utan supertrav innan.

Mellan galopperna var hon faktist även mycket lugnare och kunde tänka trav så jag är jätteglad för det med!

I tredje galoppen var hon superfin! Underbar till och med fick in henne i en fin lugn samlad galopp med en gång som höll i sig hela vägen till slutet.

Meeeeen.....

När vi sedan stod 5 meter från M och A så skulle jag trava till dom som stod still blev Indie helt anti. Hon ville inget jag ville. Sa jag vänster gick hon höger. Sa jag framåt stod hon still. Så jag manade och manade och hon stod still. Sen från ingenting så gick hon i slowmotion upp i en stegring! Det har jag aldrig någonsin varit med om att hon eller någon annan häst gjort med mig! Sure, hon har "halv hoppat/stegrat sig" men det räknas verkligen inte som en stegring som det här var. Det var såhär OJ, det här var HÖGT! Sen funderade jag på om jag skulle hoppa av ifall hon skulle tippa bakåt. men det gjorde jag inte, sen gick hon ner igen saakta och stod still. Jag fattade inte riktigt hur högt det var egentligen.


Något i klass med den här stegringen kanske hon gjorde, eller verkligen rakt utt sa de andra,
vad vet jag, jag satt ju på hästen inte så lätt att veta då. (Gammal liten snabbskissad bild jag ritat 2008)


M och A sa att det var verkligen rakt upp! De förstod inte hr jag kunde sitta kvar utan att falla bakåt. Det enda jag krävde av henne var att hon skulle trava eller åtminstonde bort till de andra. Och så stegrar hon sig. Jag blev inte rädd eller något (konstigt nog) utan tänkte bara "vad hände där egentligen".

Men jag fick henne att gå bort de fem meterna till de andra där vi sen stod och disskuterade vad som hände liksom. Bara dummheter och test sa de andra. Jag bestämde mig iallafall för att hon skulle trava bort från de andra och tillbaka igen innan vi ckulle rida där ifrån. Efter lite övertalning tfick jag henne att trava iväg och tillbaka och hon gick KLOCKRENT superavslappnad och perfekt, så vad fan hände egentligen?

Resten av ridturen gick jättebra, gick även förbi kor och kalvar utan problem. Red sen barbacka tillbaka till sommarhagen, så förmodligen var det väl test som vanligt vem som är ledaren. Sen är hon ju även 100% fuxto också ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0