Sken på hög nivå!!

(Till att börja med har jag nu en galopphäst och inte en travhäst)
Jäklar alltså, red på en skenande Indie idag. Sjukt läskigt, helt galet..
Jag var på väg hemåt efter en uteritt och skulle rida förbi en hästhage, där i stod en vit häst (tydligen ny, har aldrig sett den förut) och när vi kom halvägs förbi hagen stannade Inde och stod hyperspänd. då såg jag att set även stod en transport och någon som var påväg att släppa ut en vit häst till (även den ny antar jag, aldrig sett dem förr). Jag försökte få Indie att gå framåt men hov var helt blockad, stod helt i sina egna tankar och det gick inte att komunicera med henne! Provade med allt! Helt omöjligt. Så tillslut tog jag pisken och klatchade till henne inte hårt eller något. DÅ bara snurrade hon runt på mindre en en halv sekund och fullkomligt skenade grusvägen tillbaka och jag bara tänkte satan, hur skall det här sluta? Helt sjukt läskigt. JAg har ALDRIG i hela mitt liv suttit på en häst som skenat så fort. Tur att jag spännde sadelgjorden klokt och tur att det var galopp hon skenade annars hade jag förmodligen ramlat av.
Men grusvägen delar tillslut upp sig i två (efter en bro) jag antog att hon skulle fortsätta åt vänster då det är hemmåt. Jag han även tänka på om jag skulle försöka få henne rakt fram rakt ut på en dill(?) eller morots och salladsåker för att vi inte skulle gå omkull på all rullgrus. Men jag bästämde mig ändå för att bara följa med åt vänster och fick luta mig som satan åt vänster för att jag inte skulle flyga ur åt höger. Och hon bara fortsatte att kuta! Jag försökte få henne att stanna men det gick inte! Jag var helt säker på att hon skulle fortsätta skena hela vägen hem! utan att jag skulle kunna göra något. Men sen kom det till en korsning igen där hon vet att båda vägarna leder hem. Jag lyckades få ner henne till "saktare" trav och fick ner henne till nästan skritt efter svängen över ytterligare en bro med två gulrödrandiga skyltar på. Jag antar nästan att det var dem som fick henne att tänka på annat så att jag kunde få kontakt med henne och sakta ner. GALT SJUKT och Ûberläskigt var det. Jag kommer inte ens ihåg hur jag kom hem, haha, jag satt typ i chock, jag till och med kände hur jäkla vit jag var i ansiktet. Hade även tårar i ansiktet som jag fått av farten!
Så jag vet inte vad det var som fick henne att kuta så, blev rädd när jag väckte henne kanske plus nya hästar. Den ena måste nästan ha varit en hingst så som hon höll på och frustade och grejade. Hon till och med höll på och tittade och frustade när vi var flera 100 meter där ifrån med åkrar emellan.
Tro det eller ej men hela den här ridturen började faktist riktigt bra, den blev bara skuggad av allt annat som hände. Så här kommer då början av ridturen. Jag har då numera en galopphäst i stallet iställer för en travare. Jag började värma upp med trav och det gick sådär. Sen hände något sjukt hon tog galoppen frivilligt när jag inte ens hade en tanke på det utan vi travade på i sakta mak. Så jag lät henne fortsätta för att hon gjort en grym övergånng till lugn galopp från lugnt trav. Superfin var hon, även om hon försökte öka i galoppen mer och mer efter ett tag.
Även när jag red runt dammen fick jag upp henne i galopp två gånger av två! Men däremot kan hon inte trava klokt längre. Hon är numera en galopphäst och icke en travare. När jag försökte trava med henne travade hon på som en struts i travartrav och tänkte galopp helatiden. Men galet att jag kan få upp henne i galopp ute nu, även på rakt spår!
Imorrn skall jag rida med stallägaren L och A så vi får väl se hur det går, betydligt lugnare hoppas jag! ;)
(Bytarad grejen ville inte fungera i det här inlägget :/ )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0