Ridturen

Nu har jag lugnat ner mig ;) Så här kommer dagen :

Till att börja med blev Indie överlycklig när F´s och c´s häst kom hem till stallet för att vi skulle rida. När vi sedan hoppade upp och kommit en bit skulle vi trava och Indie skötte sig galant! Ingen travartrav och grej som förra ridpasset. Meen, senare så drog de andra iväg och vi skulle galoppera och Indie flög efter i sjukt snabb trav. Jag ville inte galoppera (men förstår självklart om de andra vill) då hon har sjukt svårt att fatta galopp bakom några hästar i full fart. Då kör hon hellre på i trav än ligger efter. Det är då i stort sett omöjligt att få henne i galopp när hon flängtravar som en dåre och jag tycker det är helt fel att lära henne/tvinga henne springa in i galoppen. Jag vill lära henne galoppfattning och inte trava-som-en-dåre-tills-du-fattar-galopp. Så det kändes bara helt fel allting. Och varför ens låta henne flängtrava när jag jobbar som en dåre för att få henne att förstå att hon inte skall travartrava utan trava som en nprmal häst om hon då och då får flängtrava? Då fattar hon ju inte vad hon får och inte. Ungefär så fortsatte ridturen och allt var allmänt blää.

Så när vi nästan var hemma så bestämde jag mig för att fortsätta jobba lite på baksidan av stallet på en åker och få henne trava normalt. Men då var hon ju istället jättestressad då hon blev lämnad helt ensam. Vilket enligt henne är det värsta som finns. Efter en stund så lyckades jag tillslut få henne till något som liknade hyfsat trav så då var jag nöjd.


När vi kom till stallet var de andra färdiga och skulle gå ned till hästarna i sommarhagen och det betydde ju att hon blev ensam igen... Hon ville inte stå stilla på gårdsplanen medans jag satt på, så vi hade världens fight om att jag skulle få henne stå stilla medans hon hatade mig och bara ville springa efter de andra. När jag sen tog in henne var hon jättestissig hon var ju i stallet helt ensam, så jag blev riktigt irriterad av hur hon höll på så jag slängde av henne sadel och grej och sen fick hon yra runt i boxen bäst hon ville medans jag tittade på. Vet inte hur länge jag väntade ochbara satt, kanske en halvtimme kanske en timme. Men tillslut hade hon lugnat ned sig och då började jag borsta och greja. Spolade även av henne ute och hon stod still som en liten ängel.

Jag påstår inte att det är Indies fel utan vad jag tror är att, hade vi inte stress/fläng/travartravat hade förmodligen hon skött sig lika fint som hon gjorde i början. Det är min teori iaf. Så imorgon skall jag rida själv och se hur hon är då, riktigt surt med två kassa ridpass efter sig. Men, hon är även brunstig nu, så lite kanske beror på det? Who knows, skall bli spännande och se hur hon är imorrn!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0