Ridtur

Först så tittade jag på när en tjej kom till stallet och skulle provrida en av hästarna. Då ägaren är gravid och vill att han skall motioneras letar hon nu någon som kan rida honom. Så det första vi gjorde innan vi red ut var att hämta hästarna och tjejen fick provrida.

C´s häst är den lugnaste och finaste hästen i stallet (enlig mig) och har otrolig galopp. Men han har stått nu i  några veckor så han var riktigt pigg (han fyller 23 år i år). Jag kan ärligt säga att jag aldrig sett honom så sjukt taggad och pigg som han var idag. Jag ville närstan hoppa upp själv och se om han höll på så om jag hoppade upp eller vad det var. Han höll även på och slängde med tungan utanför munnen och höll på. Ungefär så som de hästar gör som brukar kunna lägga tungan över bettet. Sjukt konstigt var det eftersom han aldrig hållit på så förut. fortsätter han blir det väl att sätta på en nosgrimma på tränset. Jag har ingen aning om vad tjejen tyckte men det återstår väl att se om de passar ihop eller inte, det är ju svårt att bedömma efter ett pass.

Sen red iallafall jag L och tjejen ut på en ridtur. Då lånade hon istället stallägarens häst. Jag trodde Indie skulle vara helt omöjlig, uppstressad och galen idag, då hon ju haft vila i nästan 2(?) veckor. Men hon var lugn som en filbunke! Det var helt sjukt, hon lunkade på så fint hon. Även traven satt suveränt och hela ritten var riktigt härlig. det var när vi skulle ligga och trava efter de andra och jag la mig typ 50 meter bakom de andra som hon blev stressad. Men annars gick allting i lugn och fin takt och var grymt härlig i traven. Jag försökte lite halvseriöst att få henne fatta galopp två gånger men det fungerade inte så jag lät det va. Snart är det dags att fixa galoppen (tips och råd mottages) på riktigt! Jag VILL så himla gärna att hon bara skall förstå vad jag vill med en galoppfattning och fatta den med engång i ett lugn tempo om jag gör galopphjälper, men en sån enkel liten grej är riktigt stor för oss. Men snart är det dags att ändra på det! :) 

 


Kommentarer
Postat av: Bella - Montéryttare

Vinnaren i bloggtävlingen är uttagen! Kika in och se om det var du som vann!

2011-06-02 @ 23:15:36
URL: http://montebloggen.se
Postat av: Carro

Ett tips för att träna galoppen är att göra galoppfattning på böjt spår, till exempel på ett hörn av ridbanan. Om hästen börjar rusa i traven så sakta av och försök igen, hästen ska inte rusa in i galoppen. När hästen är i galopp, driv på framåt. Fast innan man börjar galoppträningen är det bra att först stärka hästen i skritten och traven, annars orkar inte hästen bära upp sig i galoppen. Det är aldrig bra att jäkta in hästen i galopp, utan man får försöka att ta det lugnt. Är hästen inte redo, så vänta ett tag med galoppträningen.

Bara några tips från mig.:) Lycka till!

2011-06-03 @ 13:24:48
URL: http://notwithoutmyhorses.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0