Nytt på G

Jag har kommit fram till att jag under sommaren skall försöka köra in Indie. Eller köra in och köra in, hon är ju självklart inkörd men jag hade tänkt att kanske vänja henne vid vagn så jag kan ut och köra någon gång. Men det beror på om allting fungerar som det ska. Det som det beror på är om:

- Emmas vagn passar (eller om F säljer sin gamla och köper en som passar Indie också)
- F har tid och lust att hjälpa mig
- Indie accepterar det
- Jag känner att det fungerar
- Ägaren tycker att det verkar okej

Det är ju sjukt svårt att veta hur en travhäst beter sig efter att ha gått på travet och tävlat osv. Kanske gör hon som F´s häst att efter 14 år slänger på vagnen accepterar det och lunkar på. Eller så kan det bli tvärt om. Indie har ju blivit klokt tävlad i ett par år och vet förmodligen vad som förväntas utav henne när vagnen åker på. Kanske kommer allt fungera galant, meen jag är faktist lite tveksam till det. Eller så kommer hon bli supterstressad och vilja springa hela tiden, men who know? Antar att man får reda på det när man testar. Men jag är riktigt sugen på att prova. Så jag skall börja tömköra henne, vilket kan vara nyttigt ändå.


Tömkörningen
Så idag hade jag planer på att tömköra henne, men då kom F,L och den nya tjejen och förstörde mina planer ;) Nej men jag tömkörde Indie på ridbanan i ca 5-10 min. Vilket fungerade sådär. Jag hade pessoabettet och i mittenringet vilket var sjukt för skarpt för henne att tömköras på. Det räckte att jag bara kramade ena tygeln så hade hon nästan vänt på sig. Så nästa gång blir det vanligt två eller tredelat tränsbett. Har fått låna ett tvådelat av C som jag skall prova även i ridningen. Men Indie var även stressad då alla hennes kompisar var inne i stallet medans vi var på ridbanan och tömkörde. Så vad hon var stressad på vet jag inte riktigt, kan ha berott på andra saker. Hon var ju inte direkt superstressad utan det var nog mest känslan jag fick då hon var fokuserad på annar och svarade direkt (för mycket) på bettet. Annars så förstod hon vad jag ville osv. Jag får helt enkelt prova igen utan tidspress med ett mjukare bett och se hur det går.

Meningen var att jag skulle tömköra Indie på vägen tillsammans med F som skulle köra sin häst. Men könde att bettet var fel och att jag inte hade kontroll att ta ut henne på vägen så istället slängde jag av tömkörningsgjorden och satte på henne tyglar istället och red ut med de andra barbacka.


Ridningen
Så jag hoppade upp och red med L och den nya tjejen som red och F som körde sin häst med vagn. Så i shorts red jag barbacka och det blev en ganska bra bit faktist. Men Indiana skötte sig bra. Jag hoppade av när vi red förbi en hage med små gotlansruss hingstar i för dom brukar komma springande och hästarna skutta till osv. Så när jag sen skulle upp igen hoppade jag upp på F´s vagn och kastade mig på Indie, fungerade utmärkt ;)

Betesläpp
Vi har nu även flyttat över hästarna till den gigantistka sommarhagen. Men inte alla. Stallägarens ponny får inte gå där och då brukar vi byta varje vecka så att en av hästarna håller henne sällskap. Så Indie fick börja att stanna hemma då jag skall rida och pyssla mycket de här dagarna fram till studenten. När vi gick iväg med de andra hästarna blev indie så arg (?) hon sprang runt som en dåre i hagen i trav och galopp. Hon KAN galoppera och fort gick det. Hon studsade även fram och bockade i varje steg och så höll hon på. Hon galopperade även på en volt i hörnet. Hon hade faktist bra balans trots att volten var hyfsat liten och hon galopperade ganska långsamt så hon KAN, det gäller bara att få henne förstå att hon FÅR.

När vi släppte hästarna i sommarhagen var det inga skutt och spring där. De ställde sig bara och åt allihopa, då var det betydligt mer fart på Indie ;) Men när jag kom tillbaka till stallet hade hon lugnat ned sig och stod och betade. Jag trodde hon hade prungit rakt igenom stängslet ett tag och ut i åkern när vi gick med de andra hästarna till sommarhagen för det så ut som det, men det såg bara ut som det eftersom staketet inte syntes och grej. Men sjukt rädd var jag där ett tag faktist. Men som tur var har hon lugnat ned sig, så jag får väl se om hon står kvar där imorrn :)




Hade såklart inte med mig kameran som vanligt när något roligt händer..


Kommentarer
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Livet som ryttare i storstan

ha med dig flera medhjälpare som är vana vid körning första gången du sätter på vagnen och ska köra. Som du skrev så vet man inte vad som hänt hästen innan. Min är exempelvis livrädd för vagnar, däremot så är det för att han vart vanvårdad och slagen när han travtränades. Antagligen dåliga minnen.

2011-06-09 @ 12:18:42
URL: http://stockholmsjenna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0