GALOPP

har sepp på hästhoppning på tv med pappa! Och det var han som valde det, haha vet inte vad som hände där riktigt! Så han satt och frågade hela tiden vad är det där, vad betyder det där vadå knoppar vad är knoppar på hästen? Lite roligt faktist. Det var någon tävling i från Frankrike iaf.
Men nu till ridpasset, jag hade ett ordentligt ridpass på banan med Indie idag och på schemat stod det galopp! Jag har precis haft två pissiga ridturer med henne, så vad gör jag, bestämmer mig för det enda som jag vet att hon inte kan och hoppas på att det här passet skall bli bättre? Smart där. Men det var vad jag gjorde.
Jag började passet med att skritta igenom henne ordentligt och värma upp henne i volter serpentiner osv. Till slut så bestämde jag mig för att prova på vänster galopp som jag sett nu i hagen när hon sprungit att hon hellst fattar om hon får bestämma själv. Så jag körde på, hon blev svin sur men fattade galopp efter jag brytit av från slängtrav en gån och börjat om! Men hon galopperade på stället och stannade tillslut. Det är så hon gör. Hon vill inte gå framåt alls när hon fattar galoppen. Så efter den galoppen gjorde jag några travövningar för att få henne positiv igen. Sen provade jag igen och hon bockar, sparkar bakut och sen galopperade hon. Då fick jag även fart på henne! Så hon gick en långsida och JAG saktade ned henne till trav!! Så stolt! Jag provade fler gånger ohc kunde tillslut galoppera två hela varv innan JAG skatade ner igen. Så jag kunde verkligen känna på hennes galopp! Så jäkla härligt har nog aldrig galopperat på i sånt lagom tempo och kontrollerat med henne någonsin! Sjukt lycklig var jag! Jag lyckades tillslut även kunna lägga en mindre volt och kontrollera galoppen genom att galoppera mer samlat! Men jag kan säga er att vid varje galopp fattning så sparkar hon bakut eller bockar eller båda. VAr när att flyga av henne framåt ett par gånger idag. Vi hade lätt platsat på rodeo eller nåt, kanske det jag borde satsa på! ;)
Jag bestämde mig att kanske förstöra allt genom att prova i högervarv också. Det gick inte lika bra. Hon flängtravade, fick upp henne i galopp men hon stannade och var allmänt svidig, bockade och höll på. Trodde verkligen jag skulle vara tvungen att ge upp. Men tillslut fick jag henne att galoppera ena långsidan utan att ha bockat innan så då fick jag vara nöjd med den sidan. Så jag bytte igen för att avsluta på ett bra sätt och det fungerade igen!
När vi skulle fatta galopp på ridlektionen
Sen avslöt jag med att skritta ut henne ute typ en låång tur.
Så jag vet inte hur jag skall räkna passet som bra eller dåligt? Bra, hon fattade galopp utan att springa in i den. Det dåliga, hon bockade och sparkade som f..a..n. Någon som har något förslag till varför hon blir så när hon fattar galopp? Bockar och håller på? Eller är det bara testarnas drottning som äri farten igen och skall se vem som bestämmer?
vi gick förresten förbi huset hon bråkat vid varje gång idag och hon tittade inte ens åt det hållet längre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0