Bettdjungeln

Jag har funderat på det här med bett, det finns säkert 100 bett som jag skulle vilja prova, men känner att jag inte riktigt har råd till alla. Tänk så behändigt det hade varit med en bettuthyrningsaffär! Helt klart en solklar idé ;) Undrar hur vinsten skall komma in bara..

Men jag har gått och funderat på det här med bett och undrar om ni har några ideer eller tipa och förslag till ett bra bett.
Problemet är väl att jag inte riktigt vet vad jag söker efter för något bett :( Jag vill ju inte ha något skarpt bett i munnen på Indie, men det är ju tyvärr så att det behövs... Så det ät riktigt svårt. Jag skulle vilja ha ett bett som är ganska starkt då hon drar iväg med mig annars. Och, i know, dressyrarbere, dressyr och åter dressyr. Jag jobbar, jobbar och jobbar. Men skulle även då vilja prova ett annat bett.
Bilder på några random bett
Jag rider ju mestadels just nu på ett pessoa (jag vet, är djurplågare enligt vissa av er) och skulle vilja ha något annat bett som då är ganska starkt så hon lyssnar men vill ändå att det skall vara mjukt (?) Så jag säger liksom emot mig själv. Men något hyffsat skarpt bett eller något som skulle kunna ersätta pessoabettet.
Vill ha ett så snällt bett som möjligt för hennes mun, men som ändå är tillräckligt skarpt för att hon skall lyssna..
Hon är alltså inte tung/stum i munnen utan ignorerar det bara när vi kommer upp i fart.
Har ni några förslag på vad som skulle kunna fungera som ersättare för pessoabettet?

Kommentarer
Postat av: Emma

Sv.Ja det är verkligen kanon med en så stor ridbana! (Y)

2011-06-04 @ 14:34:08
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Kimblewick eller babypelham. De mildaste du kan hitta i hävstångsväg och det ger TYDLIGA signaler och INTE dubbla signaler (som pessoa). Och du kan med hävstångsbett släppa efter och det slutar verka, tvärtom pessoa alltså som aldrig släpps efter helt.

2011-06-09 @ 13:22:39
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0