Pelham VS Pelham

Någon med erfarenhet som har lust att förklara vad den gillar bäst?

Pelham med delta

VS

Med två tyglar

Jag har min egna lilla uppfattning men det hade varit roligt att höra vad ni har hört och har för erfarenhet om de båda..Det gäller ju även ledat pelham VS rakt. Om det nu är så hemskt med edat pelham för att hävstångseffekten försvinner, gör det verkligen så mycket? Det finns väl på markanden utav en anledning?

(Vill även påpeka att jag i det här inlägget att jag varken säger att jag är för eller emot pelham, ledat eller oledat)


Kommentarer
Postat av: Fanny

Jag tycker att folk överreagerar, det är inget fel med tvådelat pelhambett.

2011-07-16 @ 14:28:08
Postat av: Nina

Men eftersom det är hävstångseffekten man är ute efter med ett skänkelbett så är det ju dumt om stor del av den effekten försvinner när man har tvådelat. ;) Så tänker jag i alla fall. Sedan så är ett tvådelat tränsbett i sig själv ganska kraftfullt och tillsammans med skänkel blir det "mer" kraftigt än ett rakt pelham :) Så är vad jag har fått lärt mig, men det finns ju alltid olika åsikter ;)



Anledningen att många rider med deltatygel är för att ponnyklasser inte får ha två tyglar, vilket är en miss av ridsportsförbundet. Sedan så är det ju så man ofta lär ut att man ska rida med pelham. Men enligt mig hör det lite till "äldre fakta som är påväg att förnyas", samma med vanliga bett. För några år sedan så skulle man ha vråltjocka bett, men nu är det påväg bort och bytas till smalare bett som får bättre plats i munnen. :)

2011-07-17 @ 10:57:28
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: Tania Aalto

Det största problemet med delade pelham är inte att hänvstångseffekten "försvinner" utan att bettet knips ihop och trycker upp i gommen med ett smärtsamt punkttryck.

2012-02-11 @ 22:01:13
URL: http://stensholmen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0