Brännmärkt


Ja, wow, kan man väl fakist säga. Jag har läst en bok med en SVENSK författare! Det kan jag säga att det händer inte ofta frivilligt då jag inte gillar svenska författare då jag tycker det låter mesigt och töntigt och de oftast skriver om tråkiga Sverige och Stockholm väligt ofta.

Men, min käre vän Sandra gav mig 4 böcker i julklapp ett år där alla var såna böcker jag vanligtvis inte läser men hon tyckte att jag borde ge en chans, prova och utvekla min genre av böcker.


Brännmärkt, handlar då om unga Anne som lever på 1300 talets slut där även berättelsen utspelar sig. Hon är ung, är gravid och blir ensam när hennes dåvarande mycket äldre man dör i ett skeppsbrott. Som ung och gravid utan familj, ägodelar eller hem försöker hon ta sig till stockholm. Det är även tuffa tider för svenskarna då många städer håller på att rasa samman utav vitaliebröderna. Hon är ung, vacker och måste se upp och vara vaksam för allt, folk är ute efter henne, hon är jagad…

För att faktist vara en svenkskriven bok tyckte jag att den var hyfsat bra. Rätt lättläst med tanke på att kapitlerna ofta är väldigt korta. Men trots det förekommer den en hel del gamla ord och ”medeltida ord” som kan vara svåra att förstå för en som inte är så insatt i just medeltiden. Den är lite skriven på vad jag kallar ett gammalt sätt för att få känslan av att verkligen vara där.


Nu var det ett par månader jag läste den och kommer ihåg att jag inte gillade den överdrivet mycket. Lite seg även om det var mycket som hände i den. Men nu efteråt har jag börjat fundera på om den verkligen var så hemsk som jag kommer ihåg den.

 Det blir en miss till den från mig. Men trots det är den bra, bara inte min typ av bok. För de som är väldigt insatta och gillar medeltiden och gamla tider så tror jag att den här boken kan vara ett riktigt kap. Och tro mig det finns många som älskar medeltiden, jag bor på Gotland och är varje år med om folk som flyttar hit under medeltidsveckan. Så folk som denna boken skulle passa till finns det MÅNGA utav.


Kommentarer
Postat av: giovanna. från travare till ridhäst

sv; tack så mycket :D Jag köpte dom av en kompis men jag tror att det är GLOBUS skydd :D

2011-07-01 @ 22:45:05
URL: http://omskolad.blogg.se/
Postat av: Z

Den finns även som ljudbok :) Kan vara lite seg men är märkligt svår att stänga av ändå..

2011-07-11 @ 17:19:14
URL: http://zabism.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0