Harry Potter


Ja, nu är den här, som jag en gång pratat om. Bok hiss eller bok miss. En liten sak som ni förmodligen inte visste om mig är att jag älskar att läsa. Jag läser varje dag. Så jag tänkte ibland lägga upp lite fakta om någon bok jag läst som varit en hiss eller en miss. Jag har även någon sorts av tvångstanke, när jag väl börjat på något så måste jag avsluta det. Te.x. en bok. Jag kanske läst en värdelös bok o
ch efter 7 sidor inser jag att den är kass. Då tvingar jag mig att läsa igenom de resterande 450 sidorna iallafall. Fråga mig inte varför bara något tix jag har fått för mig.

Själv tycker jag det är speciellt svårt att hitta bra böcker när man är i 17-19 års åldern och inte riktigt vet vad man vill läsa. Så det är mest kring den åldern jag tänker fokusera på men även yngre och äldre årsgrupper.

På olika boklistor ligger Harry Potterböckerna under böcker för barn vid 9-12 år. Det tycker jag är helt fel. Harry Potter kan defenetivt läsas av alla åldrar. Även vuxna. Jag tycker det är väldigt fel att de står på barnavdelningen i bokhandlar.

Det är ganska svårt att undgå vad Harry Potter handlar om, men här kommer lite fakta om första boken:

När föräldralöse Harry Potter visar sig vara trollkarl öppnar sig en helt ny värld för honom. Han får börja i Hogwarths skola i häxkonster och trollkunskap och råkar ut för en rad spännande äventyr. En klassisk berättelse för hela familjen!

(taget från Adlibris.se)

Jag brukar nästan aldrig läsa böcker två gånger men dom här skall läsas igen någongång! HElt klart bättre än filmerna. Tyvärr är de ju inte så resebehändiga då bla den 5e boken väger 1kg. Men värda att släpa på är dom faktist.

För de äldre läsarna som tycker att de vanliga Harry Potter böckerna ser töntiga ut finns det nu en "vuxenutgåva" där omslaget ser lite vuxnare och inte så "barnsliga" ut. Här kommer några av de exemplen:
Harry Potter och De vises stenHarry Potter och Hemligheternas kammareHarry Potter och Fången från AzkabanHarry Potter och Den flammande bägaren
Och inte nog med det, Harry Potter böckena är även bra till andra saker! Jag använder mig alltid av dem när jag skall lägga någonting i press, tex något jag har limmat. Så kom ihåg att de kan vara till användning för andra saker också! :D En solklar HISS.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0