Dagens Tips

Kontakten med hästens mun

Att få rätt kontakt med hästen är väldigt viktigt. Att vara precis lagom mjuk i handen och få den rätta "känslan" mellan handen och bettet.

En sak som kan påverka otroligt mycket som jag själv märkte förra veckan är tyglarna. Fel sorts tyglar kan orsaka att man inte får bra kontakt mellan handen och bettet vilket kan leda till att man bli för hård i handen och inte känner bettet. På Indie har jag ett par gummityglar som är väldigt breda, grova och ganska hårda. I början när jag red henne tyckte jag inte alls om tyglarna men vande mig efter ett tag. När jag förra veckan red en annan häst med vanliga ribbvävstyglar  fick jag verkligen känslan mellan bettet och handen. Därför tycker jag att man borde tänka en likten extratanke på vad man egentligen har för sorts tyglar.

Har man väldigt små händer (som jag) skall man inte ha för breda och grova tyglar. Tyglarna kan faktist hjälpa till oerhört mycket i ridningen.

Lädertygel                                                           Gummivävtygel

Vävribbtygel                                                            Gummitygel

Lädertygel                                                                                    Flätad lädertygel

Men komihåg att det ointe är tyglarna som gör allt, att få mjuka händer och bra kontakt med hästen kan ta ett bra tag all lära sig då alla hästar reagerar på olika sätt.


Kommentarer
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Livet som ryttare i storstan

rider och har alltid ridit( om jag själv fått välja) med väbbribtyglar och tycker det funkar bäst.

2011-01-04 @ 09:35:16
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0