Råd ifrån en riddare ;)

Ja alla folk, idag har jag fått lite råd ifrån en riddare ;) Och det är faktist sant :D Men vi tar allt ifrån början.
När jag gick i ettan på gymnasiet bestämde jag och två kompisar att vi ville prova på horseball, som man då kunde få göra.
Här kommer lite kort fakta om horseball för alla som är lite nyfikna:


Horseball
, eller hästboll och hästbasket som det även kallas, är en relativt ny ridbollsport som har sitt ursprung i den franska militärens ridträning i perioden mellan världskrigen. Sporten går till precis som vanlig basket, men deltagarna sitter till häst och bollen är försedd med handtag.

Horseball bollar


Lite om själva spelet:


Horseball är en lagsport som spelas på en rektangulär bana som är mellan 60-75 meter lång och 20-30 meter bred. Det mest använda måttet är dock 65x25 meter. Banan är även utrustad med linjer för straff och även ett säkerhetsområde, där avbytarna håller till. På båda kortsidor av planen finns det mål i form av en något basketliknande nätkorg cirka 3,5 meter upp i luften. Korgarna är ungefär 1 meter i omkrets. Både spelarna och domaren sitter till häst. Spelarna passar en boll med sex handtag i läder, som är något mindre än en traditionell basketboll, mellan sig inom laget och ska försöka göra mål i motståndarnas korg.

2° Tappa Campionato Italiano Horse Ball 2009

Google bild


Varje lag har sex spelare, men enbart fyra av dessa är ute på planen, medan två är avbytare. Det är även tillåtet att spela med enbart tre spelare om detta är nödvändigt. Spelarna får inte hålla bollen i mer än tio sekunder och måste ha passat minst tre gånger inom laget till tre olika spelare utan att tappa bollen innan de får göra försök till giltigt mål. Under hela speltiden får ryttarna aldrig sätta en fot i marken. Matcherna är tjugo minuter långa och är uppdelade i två halvlekar på 10 minuter med paus på tre minuter emellan.

Lite om hästarna:


Horseball är tufft och fartfyllt med tacklingar på galopperande hästar som måste kunna fortsätta springa rakt fram, trots att ryttarna ibland hänger på sned i sadeln. Detta är bland det tuffaste som finns för hästar då en ryttare även använder sin vikt för att styra hästarna och hästarna måste då veta skillnaden mellan en medveten vikthjälp eller när ryttaren försöker ta en passning. Hästarna måste även vara minst fyra år gamla och får enbart delta i en match per dag.

Vilken häst som helst är egentligen lämplig för horseball, men utövare av sporten brukar främst använda sig av fullblodshästar som är snabba och smidiga. Dock brukar de franska spelarna föredra inhemska franska, och lite mer robusta hästar än spelare på internationell nivå.

Källa:

(http://sv.wikipedia.org/wiki/Horseball) (den bästa källan man någonsin kan hitta, tycker ju alla lärare ;) :D )

 Varnar er för högt ljud på filmen!


Vad tycker ni skulle ni vilja pröva på Horseball?

Så jag och mina två kompisar bestämde oss för att vara med, dock blev det fördröjning av träningarna eftersom det var svårt att hitta en dag då alla kunde. När det var bestämt ett datum så var inte mina kompisar intresserade längre och de hade tackat nej. (Som jag fick reda på typ ett år senare) (Saara, Mariia! ;) )

 

Då var det även meningen att jag skulle få låna "riddarhästen" som kunskapens riddare äger och tävlar med. Hur coolt är inte det! Grymt tycker jag! :D

Den här hästen tror jag det då var som jag skulle få låna. Men som sagt det blev ju inte av. Men nu är det eventuellt på G igen. Men skall då få med F i stallet och ha Indie som häst! Haha, ja hur det slutar kan ju bli spännande. Men har jag tur kommer jag kanske få prova "riddarhästen" iallafall. Det är då hen som är "kunskapens riddare" som håller i evenemanget och han råkar även vara lärare i skolan som jag går i.


Jag tycker det skall bli riktigt spännande att prova på horseball och hoppas verkligen det blir av den här gången, det gäller ju att få ihop folk.


Men jag pratade då med "riddaren" som vi får kalla honom nu då idag och vi planerade lite och diskuterade om vilken dag och ridhus tider osv. Men Det kommer dra igång runt sportlovs tiden. Så håll gärna utkik här på bloggen för då kommer det förmodligen koma upp både bilder och information om hur det gick.


Det roligaste riddaren sa idag var att Det är väldigt bra träning för både hästarna och ryttarna, om ryttaren fokuserar på något annat än hur man sitter och allt skall vara perfekt så rider man oftast bättre omedvetet.


I mina öron låter det smart och tror till viss del det kan vara sant. Det roliga han sa var:

Det är även nyttigt för ryttaren och hästen att lära sig lita på varandra och hänga ned på sidan på hästen och tar en risk och man kanske ramlar av, men det är väldigt nyttigt.


Ungefär så sa han på ett annat sätt, vilket jag tyckte var lite roligt. det är bra att chansa och man kanske ramlar av. Hmm, jo, speciellt pigg på att ramla av är man nog inte, men det lär man förmodligen göra.


Sedan känns det inte direkt som att saken blir lättare då Indie är 164 i mankhöjd, hur tänkte jag där liksom? Jag skall nå marken... Det kommer nog bli toppen (om jag överlever) men jag har inte pratat med F om det här på senaste tiden uten hoppas att hon vill. Hon är inte den som velar över något nytt precis så det blir nog bara bra.

Riddarhäst  längst åt höger)                         VS                           Indie

Vem tror ni är bäst? ;)

(lägg märke till Indies lookalike på riddarbilden längst åt vänster!)


Ber så mycket om ursäkt för den väldigt konstiga uppbygqnaderna av mina stycken men det är bilderna som gör att de blir olika radavstånd, konstigt men sant...

Så om ni (någon här på Gotland) är sugen att pröva på horseball kan ni ju höra av er :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0