Dear John


Många har hör talas om Dear John eller sett filmen. Jag har då läst boken, tyvärr finns den inte på svanska ännu men den lär väl komma. Det brukar ta ungefär 2 år för en halvkänd bok att översättas till svenska.
(enligt mina erfarenheter)

Jag brukar ganska ofta läsa böcker på engelska då de har fler att välja mellan och många som inte översatts till svenska. Den här boken skulle jag rekommendera till er som gillade filmen. Själv tyckte jag medans jag läste boken att den var ganska seg, det hände inte så mycket. Men jag gillade den ändå, det var en fin berättelse. Men när jag sedan såg filmen efteråt så gillade jag boken ännu mer.

Antal sidor: 335


Tycker inte alls att filmen är baserad på boken, det skulle kunna vara två helt olika berättelser. Det är så mycket som skiljser. Men när man läst boken förstår man mer vad som "sägs mellan raderna" i filmen. Det är mycket i filmen som inte förklaras varför dom gör som dom gör. Det var jag väldigt besviken på, jag ville bara berätta för alla som sett filmen varför dom gör som dom gör.

I boken får man följa Johns perspektiv och det är han som är huvudpersonen, man får även veta mer vad han tänker och känner inför saker, vilket man inte får i filmen.

Jag rekommenderar den här boken för de som gillar att läsa på engelska eller tänker börja prova det. Författaren Nicholas Sparks använer sig av ett enkels engelst språk och inte så mycket slang, vilkert gör det till en flytande bok som man lätt förstår. Åldersgränsen är från de som kan läsa engelska böcker och uppåt. Kanske runt 16 år och upppåt. Det beror helt på hur lätt man har för engelska.


Här kan ni läsa baksidan

Det här är ingen typisk tonårsbok utan kan även läsas av alla.

Jag ger boken en HISS då den var betydligt bättre än filmen och den har den "rätta" storyn. Ni som inte gillar att läsa böcker som ni redan sett på film, kan defenetivt läsa den här då det skiljer sig så mycket. Jag kan även avslöja att slutet är annorlund;) Mer tänker jag inte avslöja. Tänk på att boken kan bli lite seg så jag rekommenderar den inte till personer som tycker det är halvroligt all läsa. En läsvärd bok som jag rekommederar.

Dear John


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0