Svar på kommentar

Häst sökes!

Alltså vad för häst man söker är en ganska svår fråga att svara på (tycker jag). För hittar man kanske en allroundhäst som man verkligen fastnar för fast man egentligen söker en hopphäst skulle iallafall jag göra ett undantag.

Men det jag söker är en häst på ca 160-165, sto eller valack. En hopphäst eller en allroundhäst mot hopp. Det som är viktigast för mig är att är att jag skall känna att jag passar bra ihop med hästen så att man kan ha kul tillsammans. Åldern skall hellst vara mellan 7-11.

Något som också är viktigt är att hästen är 100% trafiksäker och man skall kunna lämna hästen ensam i stallet och i hagen utan att få panik. En häst som jag kan lita på i hoppningen och känna mig trygg på så att den kan lära mig. Alltså gärna en läromästare i ridningen så att jag kan utvecklas mer som ryttare. Sen vill jag gärna ha en häst med lagom GO i, alltså ingen seg häst men att skena har jag gjort tillräckligt med gånger nu tycker jag.

Sen kan kan man alltid göra undantag för jag tror det är väldigt svårt att hitta en häst som är perfekt på alla punkterna. Så skulle jag hitta en häst som är 167 eller 157 och är 12 år och en allroundhäst utan någon större kapacitet inom hoppningen men jag känner att dte fungerar och att vi passar bra ihop så kommer jag definitivt att köra på den. Fast det är mest hoppningen jag egentligen skulle vilja satsa på. Så undantag kan göras :) Men en häst som man kan känna sig trygg på i hoppning och starta några mindre hopptävlingar på hade varit roligt!

Så drömhästen är som Cinnamon i hoppningen och traven och hennes lagom mycket motor och exitören, Indies galopp, och Indies humör (när hon var på bra humör alltså) och sen lite blandning av någon annan häst inte är rädd för lastbilar och traktorer ;)
För mig är dte viktigt att jag och hästen fungerar ihop och inte bra i ridningen, då menar jag i vardagen också, för mig är det viktigt att hästen skall tycka om att bli ompysslad och ryktad i stallet osv.

Det är så svårt att skriva på papper vad man söker för häst anser jag för alla hästar är individer och olika, ingen är prefekt, precis som vi människor. Så det är svårt att rita upp en bild på en individ för att sedan försöka hitta den. Så därför är jag ändå rätt öppen på förslag när det gäller att hitta rätt häst. Det är alltid värt att prova, funkar det så har man ju hittat den, vare sig det var en allround, hopp eller travhäst.
     

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vll du ha en läromästare så tycker jag att du borde se på lite äldre hästar. En 7åring till exempel är ändå ganska ung och är inte helt "färdig". Jag tror att en häst upp till 15-16år skulle passa om du vill ha en häst att lära dig av.

2011-12-14 @ 09:10:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0