Sjuk häst?

Jag red ut på en åker idag tillsammans med L som tömkörde sin häst. Cinnamon var verkligen supertaggad, nästan het! Hon komcentrerade sig i stort sätt på allt annat än det hon skulle, hon hade kolla hemåt och på den andra hästen samtidigt som hon skulle lyssna på mig och allt blev bara fel. Dessutom var hon jätte segstannad, hon ville nästan inte lyssna på bettet och jag fick typ verkligen överdriva och verkligen ta tag i tyglarna när man skulle stanna. Det kändes inget vidare. Så jag har en plan på att testa ett tvådelat tränsbett istället för tredelat, iaf under en period när vi rider ute och se om hon blir känsligare. Hellre ett skarpare bett än att sitta och dra i munnen tycker jag. Bär jag var och provred så hade de dessutom pelham på henne så vi får se om det blir bättre med ett tvådelat ett tag :)

Jag fortsatte sen inne på banan där underlaget var bättre men även där var Cinnamon sjukt okoncentrerad och lyssnade inte och jätte HOSTIG. Jag tänkte att det säkert skulle gå över efter typ två hostningar men hon förstatte då och då att hosta. Tillslut så bestämde jag mig för att sluta då hon även hostade till i skritten en gång.

Väl inne i stallet så snorade hon inte vanligt snor utan verkligen segt slemmigt äckligt snor (härligt för er att veta va? ;) ) Så jag bestämde mig för att ta tempen på henne trots att hon annars i ögonen och i psyket verkade pigg och glad som vanligt. Så jag bad MR M som vanlig där när man behöver honom om hjälp att hålla i medans jag tog  febertempen. ( Självklart väntade jag ett bra tag efter ridpasset då de alltid blir varmare efter ett ridpass) Det gick jättebra och hon reagerade knappt, duktig pålle. Jag hade verkligeninte behövt hjälp, men det känns alldit bäst med ny häst och man inte vet hur den kommer reagera.
                                                            

Men som tur var hade hon VERKLIGEN INTE feber. Så det var bara lugnt allting, härligt! :) Så hon hade väl bara nogon konstig host/Snordag eller något. Bara lite småkrasslig kanske? Jag och MR M stod kvar och tittade till henne och hon hostade inget mer och allt verkade lugnt. Så allt är förmodligen lugnt. Stallägaren skall kika till henne lite extra imorrn bara fall i fall. För att jag alltid vill ha stenkoll på allt ;) Annars blir det ridning som vanligt imorrn och se hur hon känns.


Kommentarer
Postat av: Matilda

SV: jo och det gör det med :S Så det blir ju inte den sadeln :P

2011-08-19 @ 17:57:23
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: rebecca tengström

SV: visst är de läckert :) ovanligt med rödskimmlar på storhästar!

Ja, älskar JW!

2011-08-19 @ 20:22:30
URL: http://rebeccatengstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0