Sadel

Någonting jag insåg i onsdags var..sadeln! Jupp, tror inte att jag har tänkt så mycket på den förut. Alltså Cinnamons sadel. Den ligger ju helt galet, typ bakvikt, för smal osv, osv. Nu kanske jag inte skall säga något innan jag verkligen kollat på den ordentligt igen men, så känndes det i torsdags. Jag sitter ju typ på bakvalvet. Det är ju inte heller hennes vanliga sadel, fick inte låna med den då de som äger Cinnamon använder den på fler hästar samt tävling kanske? Sjukt synd iallafall för det var otroligt skön att rida i. Så när jag var i hästbutiken idag impulslånade jag hem några sadlar. Hittade en jättefin begagnad Wintec cair dressyrsadel. 

Ja, så till att börja med dressyrsadel?hopphäst?wupsi. Men när jag väl börjat hoppa så hur många gånger i veckan hoppar man? Inte så överdrivet många och när man inte hoppar kan man lika gärna ha dressyrsadel plus att den var rätt/väldigt billig och typ oanvänd. 

Sen sadel? Du har inte ens en häst. Nej, precis. Just nu har jag ingen aning vad som händer i årskiftet. Men 4 månader är väl ganska länge ändå (?) och hon måste ju ha en klok sadel?  

Men såhär blev det iallafall. Jag lånade hem en wintec cair dressyr och en Globus Opal (den var nedsatt sjukt mycket)


Både dressyren och hoppsadeln låg rätt hyffsat men tyckte att de låg något i bakvikt. Dock har jag inte så bra koll på just hoppsadlar och hur de skall ligga, men ett någorlunda hum har man ju..

Tänkte hoppa upp i dressrsadeln men fick syn på en sadel som hängt i stallet sen L var inne i sin jag-skall-ha-en-ny-sadel-fas som hon lånat av en kompis. Så jag slängde på den lite snabbt och wow, den såg verkligen bäst ut av alla tre sadlarna. Denna typ nästan antika sadel låg definitivt inte i bakvikt. Så jag gjorde en fuling och drog på mina stigläder och stigbyglar, dammade av gamla bettan och provred sadeln. Snacka om skillnad mot den andra! Den här var även mjuk och det kändes jättebra! Tillräckligt hög i manke, som Cinnamon verkligen har riktigt tjock och härligbakvalvsgrej. (kommer just nu inte på vad det heter)

Det enda som jag sen märkte var att den kan vara för tigt i början av bossorna. :/ Så typiskt, skall kolla det lite mer immorrn när jag inte är så stressad och höra med de andra. Det var även en sjukt bra stötdämpning i sadeln. Galoppen på Cinnamon känndes inte så hård typ. Oj,oj vad jag babblar om en sadel, skulle typ kunna hålla på i oändlighet.

Så jag får kolla hur den är imorrn när jag inte är så stressad och kollar med de andra i stallet. Håller tummarna verkligen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0