Longering

Igår hade jag tänkt att jag skulle longera Cinnamon, eller iallafall försöka. Jag hade absolut ingen aning om hon kunde det eller inte. Så Jag tog in henne själv och det gick jättebra :D Lugn och duktig i boxen och allt. Hon fick även träffa L´s häst i stallet men de verkade inte bry sig så mycket om varandra.

Jag tog på henne longeringsgjorde ifall det skulle behövas men jag körde inte på inspänningstyglar och grejer. Jaghade absolut ingen aning om hur hon skulle reagera så jag tog ut lång piskan och tömkörningstömmar i förväg. Sen tog jag ut henne och gick med henne lite på ridbanan och gjorde lite lyssna och gåövningar med henne och det gick jättebra. Sen tog jag på henne longerlinan och hon gick ut och runt mig ju mer jag gav henne lina. Sjukt rolig känsla att hon förstod på en gång. HOn hade defenetivt gjorde det förut. Så hon fick skritta lite i båda varven sen skulle jag testa att få upp henne i trav även det gick toppen! Jätteroligt :D Sa jag lät henne göra lite tempoväxlingar och grejer och bytte varv. Jag behövde inte använda eller ens hålla i pisken. Nån gång fick jag ta upp den och bara lyfta upp den lite bakom henne när hon skulle komma upp i trav sen kunde jag slänga den på marken igen.



Mobiluppladning

Galoppen däremot kom vi inte riktigt överrens, antingen förstodd hon inte vad jag ville eller så ville hon inte. Jag har ju ingen aning vad hennes ägare brukade ha för kommando för galopp. Det brukar skilja väldigt mycket mellan olika endel behöver bara säga galopp, trav osv så gör hästarna det medans endel kör på smackljud osv.

Men jag fick upp henne i galopp tillslut i vänstervarvet två gånger sen fick jag vara nöjd med det. Vi höll inte på så länge, vilket man inte heller skall göra vid longering då det sliter rätt mycket på hästen max 30 min har jag hört men jag antar att det varierar. Jag tog även på henne Indies boots som är storlek M/L i ifall hon skulle trampa på sig och jises vad stora dem var för henne, de gick att spänna dem men det blev inte sådär superbra.

Efter longeringen var hon jättelugn när hon var ensam i stallet, hon börjar nog vänja sig :D

Mobiluppladdningar:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0