Vad är viktigast?

Har precis varit nere i stallet och bara stått och myst lite med Indie i hagen och varit inte vid stallägaren och pratat lite. En viktig egenskap som jag tycker en häst borde ha är att tycka om att bli ompysslad, både i hagen och inne. Dvs ryktning och flätning osv. Det är inte så jättekul att hålla på med de sakerna om hästen snurrar runt i boxen hela tiden eller tex försöker bita en, eller helt enkelt inte uppskattar en.

Jag har själv varit med om de ovanstående egenskaperna hos hästar. Därför uppskattar jag otroligt mycket att Indie gillar att bli ompysslag och man känner att hon upskattar en tillbaka. Hon kommer till en i hagen och kollar efter en i boxen och njuter av att bli ompysslad. Hon har absolut ingenting emot att jag står och flätar hennes man i en timma. För mig är bara såna små saker otroligt viktig. 

Eftersom jag vet hur det känns att inte bli uppskattad av en häst. Läter skumt va? Men det är faktidt sant. I förra stallet var det en häst som jag ganska ofta red som liksom inte brydde sig. Hon lyfte knappt på huvudet när man ropade i hagen, men lät sig fångas in om man gick till henne. Stod hon med baken emot öppningen i boxen och man ropade och nuddade henne, så brydde hon sig inte. Visst var hon fin att rida och gjorde allt vad man bad henne om men det hände ingenting vilket var tråkigt. Man kände sig liksom inte uppskattad. Därför tycker jag det är viktigt attb hästen uppskattar en, vilket jag känner att Indie gör. Visst var den andra hästen (fin rashäst) betydligt lättare att rida och gjorde det man bad om och var en bra ridhäst, men hennes temerament var liksom inte det bästa. Indie däremot är det tvärt om visst är hon inte den bästa ridhästen som finns och vi har mycket att jobba och kämpa med inom ridningen men därmot uppskattar hon en i vardagliga situationer och blir glad när man kommer. Det är viktigt för mig, att känna att hästen inte bara är ett verktyg att arbeta med eller ta sig fram på, utan att dom även är ens vän.
Vilken egenskap tycker ni är viktigast hos en häst? Det jag beskrivit är en av de viktigaste enligt mig, men självklart finns det andra som går före...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0