Ridhjälm

Jag har nu bestämt mig (med mycket övertalning utav pappa) att jag skall ta och satsa på att köpa en bra hjälm. Nu har jag en som duger men som är för rund för mitt huvud och glappar ganska mycket den är inte heller särskilt skön. Det känns som att den sitter huvudet om ni förstår vad jag menar. Huvudet är ju väldigt viktigt att skydda och som ni vet är jag ju ett säkerhets freak. Men helt ärligt så tror jag inte hjälmen jag har nu skulle hjälpa så mycket om jag ramlade av.

Jag ramlade ju faktist av på riktigt en gång (läs om det HÄR) och  då kände jag även där att den inte var något vidare bra. När jag träffade marken blev det ett "tjong" och sen "doff" när huvudet träffade hjälmen :P Haha man kanske inte kan förklara det så men, men.

Men det jag försöker komma till är att jag tänker satsa på en klok hjälm som kommer vara lite dyrare. Jag och Sandra var i hästaffärn och provade en John Whitaker och OJ säger jag bara den satt som en smäck. Helt sjukt att det kan vara en sån skillnad! Man kände verkligen att den gick ned och skulle skydda och hade ordentlig stötdämpning i "kuddarna" på insidan. Sen fick Sandra även testa min hjälm och hon kunde inte förså hur jag ens klarade av att ha den på mig. Men vad skall man nu skaffa för någon hjälm? Jag tänker inte lägga ut allt för mycket bara för att det skall vara något speciellt märke, utan jag vill att den skall skydda och sitta bra. Självklart skall jag även tycka att den ser bra ut.
Några tips?

Tror det var en sån här jag provade, otroligt skön men väldigt stor?
(John Whitaker)

Hampton Ridhjälm från Charles Owen
(Charles Owen Hampton)
Är mycket billigare men vet inte hur den känns. Ser ut att vara mycket "längre" i formen.
Der är det här jag inte förstår. Det här en en Charles Owen Wellington Classic. VAD är det för skillnad mellan denna och John Whitaker Charles Owen?
Eller är det samma? Det är ju samma bild?

Förstår inte om jag tror att samma hjälm är två? Någon som kan förklara för mig? Vilken är då bäst? Eller har ni förslag på andra hjälmar?

Tror det mest står mellen JW och Charles Owen vilken rekommenderar ni?
(
Kommer ihåg när jag för några månader sedan tyckte det var sjukt att folk köper hjälm för över 1000 spänn och nu är jag där själv?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0