Guldskor, snösulor och brodd

Tänkte berätta lite om mina erfarenheter av vinterväglag och is och ridning. Som vi alla vet är det inte den bästa kombinationen med hästar och is.

Jag har ridit häst på vintern med:

Skor: Jag avråder er vekligen från detta då det är sjukt halt! Haha men det tror jag ni redan visste.

Barfota: Det fungerar faktist förvånandsvärt bra. Dock kanske ingen rekomendation till de som har lite hispigare och hetare hästar. Det kan bli halt om de snurrar runt och inte tar det lungt. Inga styltor bildas.

Skor med broddar: Alltså vanliga skor med två fastskruvbara broddar. Helt okej det var ett tag sen jag red med det men vad jag kommer ihåg fungerade det bra. Men det blir förståss "styltor" och då blir det ändå halt. Om man inte hoppar av och kratsar hovarna vilket inte är de roligaste precis. Rekomenderas i början och slutet av vintern då man kan skruva i och ur broddarna, så försvinner all snö är det bara att skruva ur dem!

Guldskor: Första gången jag sett och använt det i år. Riktigt bra skulle jag säga. Då är det sex broddar som sitter fast i varje sko. Men rekommenderas inte till hästar som har balltramp och råkar trampa på sig själv. Fungerar bäst mitt i vintern. Alltså inte så smart att lägga ut pengar på sådana när snön börjar smälta. Skorna är nog inte heller så bra när det bli barmark då dom biter väldigt bra och det kan bli lite hårt ´för hästens ben.

Snösulor: UNDERBARA rekommenderar de varmt till vanliga skor och till guldskor. De gör verkligen sitt jobb så att det inte bildas snöstyltor i skorna. Det kan vara lite annourlunda att kratsa hovarna och endel blir irriterade över sulorna. Men det är bara en vane sak tycker jag.


Just nu kör jag på guldskor och snösulor och är toppenöjd. Fast guldskorna är inte de billigaste precis... Men man får tänka på att det är en säkerhet.

All fakta i det här inlägget är baserat på min erfarenhet och mina åsikter. Alla kanske inte håller med.
Får hamna under Dagens Tips fast den kanske inte passar där

Kommentarer
Postat av: sanna

SNÖSULOR är bäst! :D

2010-12-21 @ 10:03:15
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Z

Lägger gärna till lite egen erfarenhet: :P

Vanliga sulor, dvs inte snösulor, tycker jag fungerar bättre, i vart fall i riktig blötsnö :) Kanske inte det bästa om hästen har strålröta eller så, då det blir instängt.

Vanliga skor med fasta broddar (4st) hade jag i vintras. Var helt underbart, bra grepp på is men inte för bra när det blev barmark,, som det ju blir här i skåne. Kombinationen var super. :)



Bra med recensioner och att höra andras erfarenheter. :)

2011-07-11 @ 17:13:21
URL: http://zabism.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0