Pay and Jump

Oooooj, vad nervös jag var inför pay and jumpen i lördags. Haha. Hu. Men jag är nöjd med min insats ändå. Jag lyckades ta mig dit.
 
Mötte upp Josefin på tävlingen. A från stallet var med och var min "hästskötare". Tyckte faktiskt att det gick riktigt bra på första framridningsbanan. Filur var rätt så taggad och tyckte att han kändes riktigt fin. Sen är jag som skogsmulleryttare riktigt stolt över att jag inte red ivägen eller krockade med någon! ;)
 
Första klassen var 60cm och när jag kom in på framhoppningsbanan så VÄGRADE Filur på första hindret, och andra, och tredje och sen igen. då kan vi snacka om att jag blev trippelt så nervös som innan! Han brukar ALDRIG vägra. Har hänt 2 gånger av alla gånger vi hoppat hemma och på ridlektionerna. Så då blev jag nervös. Jag kyckades dock komma över två av hindrena på framhoppningen innan det var min tur att komma in på banan.
 
HAde tänkt att jag skulle visa Filur några hinder innan starten men de ropade upp "Varsågod att rid" så snabbt så jag fick ju panik och började nästan rida på en gång. Efter några små kick/bock försök innan första hindret när jag manade på honom så stannade han på första hindret. Två gånger. Men eftersom det var en träningstävling sa de åt mig att försöka igen och så kom vi över. Sen stannade han på hinder nr 2 och när jag tagit mig över det och han stannade på nr 3 så gick jag ut. Men så kan det gå.
 
I 70cm klassen gick det lite bättre iaf. Vi kom till hinder nr 5, där stannade Filur. Helt MITT fel. Det fanns två hinder man kunde välja mellan. Ett lite "tittigare" hinder och ett enkelt men som man skulle rida ned och hoppa i en liten sluttning och sen upp igen (ingen aning vad det hindret kallas) hade tänkt ta titthindret men när jag närmade mig det kände jag hur han spände sig. Så bestämde mig för att ta det andra i sista stund och blev då lite veligt ohc snett och han stannade. När vi kommit över det stannade han på nästa hinder också. Efter att vi kommit över det så gick jag ut.
 
Så flytet på banan var väl inte sådär jättebra. Men jag är nöjd ändå. Att jag vågade mig in och faktiskt försöka! Nu vet jag hur allt går till och är riktigt taggad på en revanch till! Så nu är det bara att träna inför nästa pay and jump eller klubbtävling!
Är även riktigt nöjd med att Filur tog det så lungt på tävlingsplatsen. Inga problem att lasta av eller möta massor av andra hästar, han var riktigt lugn och fin. Så skönt att inte ha en häst som blir helt crazy på nya platser. Inte heller några problem att lasta och åka hem. Så duktig, pluspoäng för det!
 

Kommentarer
Postat av: Josefin (matte)

Jag tyckte också du va jätteduktig som vågade! Fick lite dåligt samvete att jag hade lurat dit dej, men jag tror de va nyttigt! Och som sagt han såg fin ut på framridning och framhoppning och dom språng ni hoppade inne på banan var också fina :) Till nästa gång ska jag nog ta och ha några egna hopplektioner me er innan, och lära ut Filur-knep ;)

Svar: Det låter bra med Filurknep lektion :)
Mikaela Lind

2013-06-03 @ 23:30:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0