Historisk dag nr 2

Ja, det är faktist sant. Jag har ramlat av, igen. Jag hade aldrig någonsin ramlat av en häst i hela mitt liv för tre veckor sen. Så går jag och ramlar av två gånger med knappt två veckors mellanrumm! Men den här gången var det en riktig avramling, förra gången gled jag ju av och var ändå så nära marken.

Det gick till såhär:
Jag hade tänkt att rida Indiana på ridbanan och träna lite övningar som vi fått på ridlektionerna, under uppvärmningen när jag precis börja skritta på långa tyglar så flycker det upp en fågel från buskarna precis brevid oss på långsidan och Indie kastar sig snett bakåt och jag tror det slöt med att jag typ halvt satt halvt hängde bakom sadeln och jag kunde inte komma upp. Så jag kastade mig av. Och vet ni vad jag tänkte? "Undrar om mina säkerhetstigbyglar lösar ut sig" Haha varför liksom? Jag kan ju ändå inte direkt göra någonting åt det.

Jag har alltid undrat hur man ramlar av hästen liksom bakåt,framåt, sidan och hur det egentligen fungerar och nu vet jag lite mer. Jag ramlade av snett bakåt och landade lite halvt på vänster sida/axel/nacke. Jag höll fortfarande i tyglarna men släppte dem när jag väl låg där på marken då jag typ drog Indie i munnen. Det jag änkte när jag landat var "Aj, det gjorde ju typ ont" Indie stod iallafall kvar och jag skyndade mig att resa mig upp och ta tag i tyglarna igen. Jag fick ett litet rivsår på mitt finger annars så klarade jag mig rätt så bra, men tror att jag kanske kommer att ha ont i vänster axel och nacke imorgon. Sen hoppade jag upp igen.


Det är då så typiskt tänkte jag också, eftersom många av hästarna redan är rädda för det där hörnat och nu kommer Indie också vara det. Ibörjan vägrade hon typ gå där och kastade sig åt sidan men i slutat av ridpasset brydde hon sig inte ens.

Faktist så gick ridpasset ganska bra, även om den mesta delen handlade om att få henne att gå på den sidan när hon blev skrämd. Det här är första gången i år, tror jag, som jag rider på ridbanan och det var verkligen skillnad sen sist och kändes mycket mer balanserad på den lilla ytan och höll där med takten bra i trav i svängar osv.

Nu är det nästan dags att skaffa en kategori som heter avramlingar ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0